SYARIAT DAN HAKIKAT ADALAH SAMA PENTING
Dinul Islam itu adalah satu ajaran yang
mencakup seluruh ruang hidup manusia lahir, batin, dunia dan Akhirat.
Mengkaji ilmu Islam yang sangat luas ini tidak cukup kalau dibuat
setakat beberapa jam sahaja dalam satu minggu sepertimana berlaku di
sekolah-sekolah sekular sekarang ini. Sebab itulah hari ini, ramai umat
Islam yang tidak tahu betul tentang agama anutannya sendiri sekalipun
mereka beranggapan mereka lebih tahu dan faham serta berautoriti kerana
mereka lulusan dari universiti Islam. Walhal hakikat sebenarnya, mereka
belum mengetahuinya.
Ajaran Islam itu selain daripada ilmu usuluddin (ilmu yang mengkaji
tentang ketuhanan) yang menjadi asas kepada ajaran Islam, terdapat juga
ilmu syariat dan ilmu hakikat. Disebut juga keduanya sebagai ilmu feqah
dan ilmu tasawuf. Kedua-duanya termasuk perkara yang penting yang turut
dituntut oleh Al Quran dan Hadis. Bidang kajian ilmu syariat ialah
tentang kehidupan lahiriah manusia.
1. Ilmu Syariat Definisi ilmu syariat itu ialah: hukum-hakam yang
datang daripada Allah, yang disampaikan kepada Nabi Muhammad SAW terdiri
daripada lima hukum iaitu wajib, sunat, haram, makruh dan harus
(mubah). Dengan hukum-hakam ini, syariat menentukan seluruh kehidupan
ini ada yang mesti dibuat, yakni perkara-perkara yang wajib. Ada yang
elok dibuat yakni perkara sunat. Ada pula yang mesti ditinggalkan iaitu
perkara haram. Manakala yang makruh elok ditinggalkan. Terdapat juga
sebahagian daripada kehidupan ini yang boleh dibuat dan boleh
ditinggalkan, yakni perkaraperkara yang dikategorikan sebagai harus
(mubah) hukumnya. Dengan kata lain, setiap apa sahaja bidang yang kita
ceburi di seluruh aspek kehidupan seperti dalam sistem pendidikan,
ekonomi, pertanian, kebudayaan, teknologi dan lain-lain sistem hidup,
tidak akan terlepas dari lima hukum ini.
2. Ilmu Hakikat Ilmu hakikat itu bidang kajiannya ialah tentang alam
rohani atau hati nurani manusia atau mengkaji tentang sifat-sifat nafsu.
Sifat-sifat nafsu yang terdiri daripada nafsu ammarah, nafsu lawwamah,
nafsu mulhamah, nafsu mutmainnah, nafsu radhiah, nafsu mardhiah dan
nafsu kamilah. Termasuk juga di dalamnya perihal sifat-sifat gerakan
serta dorongan hati. Definisi ilmu hakikat ialah rasa-rasa hati (zauk)
atau syu’ur ) yang ada di dalam hati atau jiwa manusia yang sifatnya
berubah-ubah dari satu bentuk rasa kepada rasa yang lain. Bergantung
kepada bentuk-bentuk rangsangan-rangsangan lahir yang mendatangi manusia
itu. Ada yang mahmudah dan ada yang mazmumah.
Di antara rasa-rasa hati yang mahmudah (sifat positif) itu ialah
ikhlas, cinta Allah, rasa kehebatan Allah, rasa gerun dengan Neraka,
rasa berdosa, malu, rasa diawasi, kasih sayang, simpati, merendah diri,
yakin, tawakal dan sebagainya. Sementara rasarasa hati yang mazmumah
(sifat negatif) itu pula di antaranya riyak, ujub, sombong, pemarah,
hasad, dendam, tamak, bakhil, penakut, jahat sangka dan lain-lain lagi.
Rasa-rasa hati yang telah disebutkan di atas sentiasa silih berganti
menguasai hati atau roh. Oleh kerana itu, hati sentiasa berbolak-balik.
Sebab itulah di dalam kitab, hati berbolak-balik itu dikatakan qalbun.
Tidak dinamakan hati itu melainkan kerana berbolak-baliknya. Hati juga
wajib bersyariat iaitu menyuburkan sifat-sifat mahmudah. Inilah yang
dikatakan syariat batin.
Jelaslah bahawa syariat dan hakikat sama pentingnya. Kita tidak boleh
menolak salah satu dan mengambil salah satunya sahaja. Kedua-duanya
mesti diamalkan serentak atau berjalan seiring. Oleh itu dalam siri
tertib untuk mengamalkan ajaran Islam bolehlah disusun begini:
1. Syariat
2. Tareqat
3. Hakikat
4. Makrifat
Ertinya kita mulakan dengan bersyariat, kemudian bertareqat,
seterusnya berhakikat dan akhirnya bermakrifat. Semuanya saling
berhubungan. Hubungan antara satu dengan yang lain seolah-olah anak
tangga pertama dengan berikutnya, hinggalah selesai di anak tangga
tertinggi sekali. Maksudnya, mula-mula kita memahami syariat iaitu
peraturan-Nya, yakni mengetahui hukum-hakam. Mana yang halal, mana yang
haram, yang sunat, makruh dan mubah. Juga sah dan batal sama ada
mengenai sembahyang, puasa, jihad, dakwah, ekonomi, pendidikan dan
lain-lain lagi. Kemudian apabila kita mengamalkannya bersungguh-sungguh
dan istiqamah, ertinya kita telah menempuh jalan-Nya iaitu yang
dikatakan tareqat. Yakni mengamalkan apa yang diperintahkan dan
meninggalkan yang dilarang secara serius.
Jadi tidaklah salah kalau syariat itu disebut jalan. Cuma be-lum
ditempuhi jalan itu hanya sekadar mengetahuinya terlebih dahulu. Bila
jalan tadi telah ditempuh atau digunakan, barulah dinamakan tareqat.
Syariat dan tareqat itu kalau dibuat dengan faham dan di-hayati akan
berlakulah nanti ahwal (perubahan jiwa) atau perubahan
peringkat-peringkat nafsu. Misalnya perubahan rasa kehambaan, rasa cinta
kepada Allah, rasa rendah diri kepada Tuhan, rasa tawakal, rasa
penyerahan diri, rasa berani, rasa kasih sayang sesama makhluk, rasa
redha, rasa sabar, rasa ikhlas kepada Allah dan mahmudah-mahmudah yang
lainnya. Atau kalau hendak dinisbahkan pada peringkat nafsu, prosesnya
berlaku daripada nafsu ammarah kepada nafsu lawwamah,
berperingkat-peringkat sehinggalah ke peringkat kemuncak kebersihan
nafsu iaitu nafsu kamilah.
Orang yang mendapat ahwal (perubahan jiwa) secara istiqamah (tetap
tidak turun naik), inilah yang dikatakan telah mendapat maqam. Yakni dia
mendapat darjat mengikut sifat mahmudah yang diperolehinya. Biasanya ia
berlaku bertahap-tahap. Umpamanya maqam sabar, maqam tawakal, maqam
redha sehinggalah kesemua sifat-sifat mahmudah itu diperolehi secara
tetap (istiqamah). Boleh jadi ada yang mendapat secara serentak
sifat-sifat mahmudah itu. Inilah juga yang dikatakan dia telah mendapat
hakikat. Iaitu mendapat intipati Islam (lubbun).
Erti lain maksud hakikat itu ialah batin Islam atau intipati Islam
(lubbun). Bilamana hal-hal hakikat tadi dapat dialami secara kekal
(istiqamah) berterusan, bahkan makin menebal dan subur, maka akan
terbukalah nanti rahsia-rahsia ghaib atau rahsia Allah. Ini sangat sulit
untuk digambarkan kecuali dirasai oleh orang-orang yang mengalami dan
merasainya.
Sebagaimana lautan dalam yang penuh dengan pelbagai misteri, bukan
semua orang dapat mengetahui rahsia di dalamnya kecuali yang ahli
tentangnya sahaja. Itupun perlu dibantu dengan peralatan yang canggih,
barulah dapat menyelami hingga ke dasarnya. Sehingga terbongkarlah
pelbagai rahsia yang tidak pernah diketahui oleh manusia lain selama
ini. Kebanyakan orang hanya tahu di permukaannya sahaja.
Hasil berhakikat pula kita akan mendapat makrifat. Iaitu sampai ke
peringkat hal-hal hakikat dapat dialami secara istiqamah. Allah akan
kurniakan satu peringkat kemuncak yang mana dapat mencapai ke satu tahap
keyakinan yang tertinggi. Di waktu itu, dia telah sampai ke peringkat
makrifat, yakni dapat benar-benar mengenal Allah dan rahsia-rahsia-Nya.
Gelaran untuk mereka ini lebih dikenali sebagai al ‘arifbillah.
Bandingan adalah seperti berikut. Mula-mula kita semai sebiji benih.
Kemudian ia tumbuh menjadi sebatang pokok. Pokok itu akhirnya berbuah
dan buah itu bila masak memberikan kita kesedapan rasanya, yang tidak
dapat kita ceritakan pada orang yang tidak memakannya.
Maka:
. biji benih itu umpama syariat.
. menanam pokok itu umpama tareqat.
. buah itu umpama hakikat.
. rasa buah itu umpama makrifat.
Sebab itu dikatakan syariat menghasilkan tareqat. Tareqat membuahkan
hakikat. Hakikat buahnya adalah makrifat. Semuanya saling melengkapi,
perlu-memerlukan, sandar-menyandar dan mesti berjalan seiring. Yang
lahir menggambarkan yang batin. Maka kalau dipisah-pisahkan, akan cacat
dan rosaklah keislaman seseorang itu.
Imam Malik r.hm. berkata: “Barangsiapa berfeqah (syariat) tanpa
tasawuf (hakikat), maka ia jadi fasik. Barangsiapa bertasawuf (hakikat)
tanpa feqah (syariat), maka ia jadi kafir zindik (kafir secara tidak
sedar).”
Supaya lebih jelas lagi, mari kita lihat contoh-contoh berikut:
1. Berfeqah tanpa tasawuf Seseorang itu hanya melakukan amalan-amalan
lahir. Katalah semua rukun Islam yang lima itu beres dilakukannya.
Ditambah lagi dengan berjuang fisabilillah, berdakwah, belajar, mengajar,
menziarah, berkorban dan menutup aurat. Dijaga juga dari melakukan
perkara-perkara lahir yang haram dan makruh. Ditambah lagi dengan
amalan-amalan sunat. Pendek kata, semua perintah atau larangan lahir
ditaati, tetapi amalan batin yakni hatinya tidak diambil pusing.
Dibiarkan saja riyak, ujub, gila nama, ingin glamour, sombong, tamak,
bakhil, pemarah, dendam, dengki, cinta dunia dan lain-lain lagi sifat
negatif mencorak sikapnya. Inilah dia orang syariat atau orang berfeqah
sahaja. Pada pandangan mata lahir, dia seorang yang sangat baik kerana
hukum Islam yang lahir sangat dijaganya. Tetapi di sisi Allah orang ini
masih berdosa, yakni derhaka pada Allah kerana dia tidak menjalankan
syariat batin yang diperintahkan oleh Allah. Lihatlah sabda Rasulullah
SAW:
Maksudnya: “Sesungguhnya Allah Taala tidak memandang gambaran rupa
kamu dan tidak kepada bangsa kamu dan tidak kepada harta benda kamu tapi
Dia memandang hati kamu dan amalan-amalan kamu.” (Riwayat At Tabrani)
Maka orang yang melanggar syariat batin ini, Imam Malik menjatuhkan
hukum fasik. Yakni orang berdosa, kalau mati tanpa taubat akan masuk
Neraka tetapi tidak kekal di dalam Neraka.
2. Bertasawuf tanpa feqah Seseorang yang menjaga hati sahaja, seluruh
atau sebahagian dari syariat batin (amalan batin) tetapi menolak dan
meninggalkan syariat lahir semua sekali. Katakanlah dia sangat menjagai
hati dari hasad, dendam, pemarah, jahat sangka di samping menyuburkan
kasih sayang, simpati, tawakal, tawadhuk, sabar dan lain-lain sifat
mahmudah lagi. Tetapi dia tidak melaksanakan rukun Islam yang lima dan
lain-lain lagi. Inilah orang yang berhakikat tetapi menafikan syariat.
Pada Imam Malik, orang ini dikatakan kafir zindiq iaitu kafir secara tidak
sedar. Bila mati tanpa taubat, akan dimasukkan ke Neraka dan kekal di
dalam-nya. Wal’iyazubillah.
Dalam masyarakat hari ini banyak kita temui mereka yang memisahkan
ajaran Islam dan beramal dengan salah satu dari-nya. Ada yang bersyariat
sahaja. Ada yang berhakikat saja. Bahkan ada yang meninggalkan
kedua-duanya sekali. Hal ini sebenarnya menyimpang dari ajaran Islam.
Islam yang sebenarnya bukan begitu. Ia mesti diamalkan serentak antara
syariat dan hakikat. Bila diamalkan, kita akan memperolehi hasilnya
iaitu makrifatullah. Seperti sebiji buah, ada yang jadi kulit, ada isi
dan ada rasa. Mana boleh kita pisahkan-pisahkan antara ketiga-tiganya.
Semuanya mesti bagus, barulah kita mengatakan buah itu bagus. Kalau
kulit saja busuk, tentu sudah ditolak orang kerana dikatakan buah itu
tidak bagus.
Kesimpulannya, Islam seseorang itu hanya akan sempurna kalau dia
mengamalkan syariat, tareqat dan hakikat secara serentak. Maka layaklah
ia digelar taslim, yakni tunduk lahir dan batin. Siapa yang tidak
sedemikian halnya maka Allah menempelak dengan firman-Nya: “Mereka
bercakap dengan mulut mereka tetapi tidak seperti dalam hati-hati
mereka.” (Ali Imran: 167)
Ciri-ciri yang menyamai sifat orang munafik yang lahirnya lain, dalam
hati pula lain. Moga-moga kita diberi hidayah dan taufik dari Allah SWT.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar