MATA LAHIR DAN MATA BATIN
Di dalam diri manusia ada dua mata, iaitu pertama mata lahir, dan kedua mata batin.
MATA LAHIR
Ia adalah mata kepala atau mata fizikal yang kebiasaannya pada manusia
ada dua biji. Mengikut ahli biologi, biji mata ini berbentuk bulat. Ada
mata putih dan mata hitam. Mata hitam atau anak mata ini terdapat kanta
di dalamnya. Kanta inilah yang berfungsi menangkap apa saja objek lahir
yang ada di hadapannya sehingga menghasilkan arca-arca (gambar-gambar)
yang dapat dilihat oleh mata. Objek-objek yang dapat dilihat oleh mata
lahir ini seperti jenis insan, jenis haiwan, jenis jamadat (batu, besi,
pasir), jenis nabatat (tumbuhan), jenis cairan dan lain-lain lagi.
Kekuatan pandangan mata lahir ini boleh dikategori kepada empat peringkat:
1. Pandangan yang tajam atau luar biasa
Kuasa mata ini mampu memandang atau melihat benda-benda lahir yang
jauh. Atau mampu melihat bendabenda halus tanpa menggunakan alat-alat
saintifik seperti mikroskop, teropong dan sebagainya. Ini mungkin
terdapat hanya seorang dalam sejuta.
2. Pandangan yang biasa
Ini berlaku pada kebanyakan orang. Yakni mampu melihat benda-benda
lahir dari jarak yang sederhana jauhnya. Atau tidak mampu memandang
benda atau objek yang terlalu jauh. Atau ia tidak mampu melihat
benda-benda lahir yang halus seperti sel, kuman dan lain-lain lagi tanpa
dibantu dengan mikroskop dan lain-lain alat-alat saintifik.
3. Pandangan yang rosak atau kabur
Ia terbahagi kepada dua iaitu kabur kuat dan kabur sedikit atau kabur
biasa. Berkemungkinan berlakunya kerosakan mata ini kerana diliputi
selaput nipis atau tebal. Jadi ke-kuatan pandangannya samar-samar atau
kabur. Dia tahu ada benda (objek) di hadapannya tetapi tidak jelas atau
tidak tahu dengan tepat apakah jenis objek itu. Kecuali jika dibantu
dengan cermin mata, barulah penglihatannya nampak jelas objek di
hadapannya.
4. Pandangan yang buta
Ada hal-hal yang terjadi yang menyebabkan mata ini buta, tidak nampak
langsung objek yang ada di hadapannya. Mata ini tidak boleh berperanan
atau berfungsi langsung mungkin kerana beberapa sebab:
– biji mata sudah pecah
– mungkin kerana tercucuk benda-benda tajam
– mungkin tersiram asid atau racun
– mungkin ditimpa penyakit ketumbuhan
MATA BATIN
Inilah mata hati atau mata rohaniah. Ia bersifat maknawiah atau
abstrak. Yakni hanya pada makna saja, tidak pada rupa. Dilihat tidak
ada, tetapi terasa adanya. Fungsinya sangat berbeza dengan mata lahir
yang hanya mampu melihat objek-objek lahir saja itu. Mata batin ini
berkemampuan melihat benda-benda yang batin atau benda-benda yang ghaib
atau benda-benda maknawiah seperti alam roh, alam malakut, alam jin,
alam Barzakh, alam Akhirat, Loh Mahfuz, mampu menampung ilmu wahyu, ilmu
laduni atau ilmu ilham hatta mampu tajalli terus dengan Allah SWT
secara laisakamislihi syaik ( Nya bagi sesuatu) dan lain-lain lagi
dengan izin Allah.
Mengikut kaedah kekuatan mata lahir tadi yang terbahagi kepada empat
itu, saya mentafsirkan kekuatan mata batin juga terbahagi kepada empat
kategori iaitu:
1. Pandangan mata hati yang tajam atau luar biasa.
Ini hanya dimiliki oleh para rasul dan para nabi. Mata hati mereka
mampu melihat alam-alam ghaib tadi dengan izin Allah. Mampu menampung
ilmu wahyu dan sesetengah mereka dapat tajalli terus dengan Allah
Azzawajalla, yang tidak dapat digambarkan secara material atau secara
makhluk atau benda.
2. Kekuatan pandangan mata hati biasa.
Ini hanya dimiliki oleh para wali atau orang yang bertaqwa yang mata
hati mereka tembus, dapat melihat alam-alam ghaib dan dapat menampung
ilmu laduni dengan izin Allah. Walau bagaimanapun kekuatan mata hati
para wali ini adalah lebih rendah daripada mata hati para rasul dan
nabi-nabi.
3. Pandangan mata hati yang rosak (kabur biasa dan kabur kuat).
a. Kabur biasa Ini mata hati orang-orang soleh yang walaupun mereka
tidak mampu melihat alam-alam ghaib tetapi diberi keyakinan dan
keteguhan hati tentang persoalan iman dan persoalan ghaib. Kalau ada pun
golongan ini yang dapat melihat alam ghaib atau menangkap alam rohaniah
atau dapat ilmu laduni, itu terlalu sedikit atau sekali-sekala. Mungkin
ia dibantu oleh berkat seseorang seperti berkat gurunya.
b. Kabur kuat (hampir buta) Ini mata hati orang mukmin ‘asi atau
mukmin yang derhaka atau fasik atau zalim. Mata hati ini sudah ada
hijab, tidak dapat melihat alam ghaib dan keyakinan tentang alam ghaib
pun tidak begitu padu, sudah samar-samar tetapi tidak menolaknya.
4. Pandangan mata hati yang buta.
Ia langsung tidak nampak alam ghaib. Dan tidak ada keyakinan langsung
tentang alam kerohanian dan alam ghaib yang tepat. Ini dimiliki oleh
orang kafir atau orang munafik. Mata lahir di peringkat 1 dan 2 ini adalah
mata yang normal. Ertinya tidak sakit. Manakala mata lahir di peringkat
3 dan 4 adalah mata yang sakit. Oleh itu terpaksalah memakai cermin
mata untuk dapat melihat dengan jelas. Boleh jadi juga tidak nampak
terus walaupun dibantu dengan alat apa sekalipun. Mata lahir yang tidak
sakit, dia dapat menangkap dengan baik dan jelas objek-objek yang ada di
hadapannya. Sedangkan kalau ia sakit atau buta, dia tidak dapat
menangkap lagi objek-objek yang ada di hadapannya.
Bagaimana pula dengan mata batin? Kaedah yang berlaku pada mata lahir
ini berlaku juga pada mata batin. Mata batin ini kalau tidak sakit atau
tidak berpenyakit, ia dapat menangkap objek-objek maknawiah atau yang
berbentuk rohaniah yang Allah hadapkan padanya dengan baik. Kalau ia
tidak sakit, ia bersih dan tidak berselaput atau istilah syariatnya, ia
tidak ada hijab.
Apabila hati itu bersih, ia macam cermin yang bersih. Ia dapat
menangkap apa saja objek yang ada di hadapannya den-gan baik dan jelas.
Kalau cermin itu makin bersih kerana rajin menggilapnya maka makin
bertambah jelaslah gambar-gambar (arca atau imej) yang ada di
hadapannya. Kalau ia terlalu bersih, kekuatan mata hati macam cermin
yang digilap dihadapkan setentang dengan Loh Mahfuz; yakni tempat segala
suratan takdir Allah tercatat di sana sama ada yang sudah berlaku, yang
sedang berlaku atau yang akan berlaku. Semua hal ada di sana tanpa
tertinggal satu pun. Bagi hati yang terlalu bersih seperti hati para
rasul dan nabi-nabi itu, kekuatan mata hati mereka itu mampu melihat
atau menangkap gambaran (objek maknawiah atau rohaniah) yang ada di Loh
Mahfuz dengan izin Allah SWT. Hatta mereka dapat terus tajalli dengan
Allah Al Khalik dengan secara ‘laisakamislihi syaik’.
Taraf yang di bawah ini ialah hati para wali iaitu mempunyai kekuatan
mata hati di peringkat kedua. Yakni mata hati tembus yang dapat melihat
alam ghaib. Mungkin dapat melihat alam roh atau alam jin atau alam
malaikat, alam Barzakh atau dapat membaca hati manusia atau
diperlihatkan hal-hal masa depan yang akan berlaku dengan izin Allah.
Itulah yang dikatakan kasyaf. Jika berlaku kepada rasul dan nabi, ia
dikatakan sebagai mukjizat maknawiah. Tetapi bila berlaku pada
wali-wali, ia dianggap sebagai karamah maknawiah.
Bagaimana hati boleh melihat alam batin atau maknawiah atau alam bukan material itu?
Umpama burung, hati terkurung dalam sangkar badan. Oleh kerana
sangkar itu kuat dan berat, maka burung terpaksa terkurung dalam sangkar
yang sempit dan menyeksakan itu. Sempit gelanggangnya, terbatas juga
penglihatannya. Iaitu sekitar dalam sangkar atau di luar sangkar yang
jaraknya hanya beberapa depa saja.
Walhal kalau burung itu besar dan kuat, tentu saja dia dapat
terbangkan sangkar tersebut. Yakni kekuatan sangkar itu dapat
dikalahkannya. Maka dibawalah sangkar tersebut terbang ke merata-rata
tempat, sekadar yang termampu. Padahal waktu itu dia masih berada di
dalam sangkar. Tetapi sekurang-kurangnya penglihatan, pandangan dan
pengalamannya sudah jauh. Bukan sekadar sekitar jarak dua tiga depa
saja. Penglihatannya seluas mana dan sejauh mana kemampuannya membawa
sangkar itu.
Paling hebat kalau burung itu mampu pecahkan sangkar. Tidak terkurung
dan terikat lagi. Di waktu itu ia bebas terbang ke mana saja. Boleh
pergi ke jarak yang lebih jauh lagi. Ikut saja kemahuan hati. Tidak ada
halangan apa-apa lagi. Dapat terbang sebebas-bebasnya seperti
burung-burung yang lain. Atau boleh terbang ke tempat yang burung lain
tidak boleh pergi. Tentulah pandangan dan penglihatannya juga makin
jauh. Tentu sekali sangat berbeza dari alam sangkar yang sempit
sebelumnya.
Demikianlah hati, kalau ia gagah, kuat dan teguh (kerana terlalu
bersih), ia mampu menerobos keluar daripada sangkar badan dan bebas
terbang ke mana saja ia suka. Atau kalau dia tidak terlalu kuat mungkin
tidak dapat bebas daripada sangkar badan tetapi mampu terbangkan badan
secara rohaniah. Macam burung yang dapat terbangkan sangkar tadi.
Ertinya di waktu itu dia terkeluar daripada pengaruh benda (material).
Pengaruh itulah yang menjadi penghalang besar selama ini. Walhal bila
pengaruh itu tidak ada lagi, dia cukup bebas, merdeka, boleh
berlegar-legar terbang ke mana saja. Sehingga dapat melihat alam yang
selama ini bukan alamnya iaitu alam ghaib atau alam rohaniah. Maka
tersingkaplah alam ghaib yang penuh rahsia itu.
Kalau burung yang kecil dan lemah terkurung selama-lama-nya dalam
sangkar, maka hati yang lemah juga akan terkurung selama-lamanya dalam
jasad. Roh dan hati yang lemah tidak dapat mengatasi jasad. Pengaruh
materiallah yang melemahkan hati. Itulah penyebab utama hati terkurung
dan terpenjara.Akhirnya hati itu jadi kabur dan buta. Maka terhijablah
ia selama-lamanya daripada melihat alam rohaniah atau alam ghaib.
Bagaimanakah proses terhijabnya mata hati ini? Proses yang berlaku
pada mata lahir jadi rosak atau buta ialah berpunca daripada penyakit
dan sakit, hingga berselaput dan tidak boleh melihat objek-objek yang
ada di hadapannya. Proses atau kae-dah yang sama juga berlaku pada mata
batin. Mata batin juga boleh rosak atau buta disebabkan
penyakit-penyakit batin. Inilah yang jadi selaput atau hijab sehingga
tidak dapat melihat alam rohaniah atau alam ghaib serta tidak dapat
menangkap sesuatu yang bersifat rohaniah.
Hijab-hijab hati antaranya disebabkan oleh:
1.Penyakit syirik jali atau kekufuran atau kemunafikan.
2.Penyakit syirik khafi iaitu riyak, ujub, sombong, sum‘ah, pemarah,
pendendam, bakhil, penakut, cinta pangkat, cinta nama dan lain-lain
lagi.
3.Penyakit cinta dunia dalam semua hal. Baik yang halal, haram, makruh dan syubhat.
4.Penyakit cinta dunia yang harus atau halal sahaja.
Jadi hati boleh dikategorikan kepada empat peringkat:
PERTAMA: Hati para rasul, nabi-nabi dan wali-wali Allah
Hati mereka terlalu bersih. Tidak terlibat langsung dengan
penyakit-penyakit hati yang menghijabkan. Pada para rasul dan nabi-nabi,
Allah perlihatkan alam ghaib, alam malakut, alam Barzakh, alam jabarut,
alam Akhirat, alam jin, Loh Mahfuz dan lain-lain lagi. Mata hati mereka
mampu menangkap benda-benda makna-wiah iaitu ilmu yang bersifat wahyu.
Yakni ilmu yang jatuh ke hati secara direct daripada Allah. Ini adalah
anugerah-Nya atau wahbiah yang ianya didapati tanpa usaha ikhtiar, tanpa
belajar atau tanpa berguru. Kalau ada perantaraan pun, ianya daripada
malaikat. Ini hati peringkat pertama iaitu hati para rasul dan
nabi-nabi.
Sementara hati wali-wali berada di bawah sedikit daripada hati para
rasul dan para nabi ini. Mereka juga dapat menangkap sesuatu yang
berbentuk maknawiah seperti ilham atau ilmu laduni.
KEDUA: Hati orang soleh
Hati mereka ini sedikit terhijab kerana tersangkut dengan hijab
keempat iaitu terpaut dengan dunia yang harus atau halal sahaja. Walhal
mereka tidak terhijab dengan hijab-hijab lain. Walau bagaimanapun mata
hati mereka masih bersih daripada kekufuran, bersih daripada kemunafikan,
bersih daripada sifat-sifat mazmumah serta terlepas daripada cinta
dunia yang haram, makruh dan syubhat. Tahap hati ini mungkin
sekali-sekala Allah perlihatkan juga alam ghaib. Atau mungkin dapat
menangkap objek-objek (benda-benda) yang bersifat rohaniah atau
maknawiah iaitu ilmu yang bersifat ilham atau ilmu laduni. Yakni ilmu
yang terus jatuh ke hati, yang datang terus daripada Allah secara
wahbiah. Mendapat ilmu tanpa usaha ikhtiar, tanpa belajar dan tanpa
berguru. Atau ia juga diberi rasa hati atau gerakan hati yang tepat dan
benar, yang disebut juga sebagai ilmu firasat.
Rasulullah SAW bersabda dalam satu Hadis
Qudsi: “Namun hamba-Ku itu sentiasa berusaha mendekatkan diri
kepada-Ku dengan melakukan perkaraperkara yang sunat sehingga Aku
mencintainya. Apabila Aku telah mencintainya, Aku menjadi pendengarannya
untuk dia mendengar, dan penglihatannya untuk dia melihat.” (Riwayat
Bukhari)
Bagi rasul dan nabi, Allah kurniakan ilmu wahbiah ini melalui
perantaraan malaikat saja. Manakala pada wali-wali atau orang soleh,
ilmu ilham ini diberi melalui perantaraan malaikat, rasulrasul,
nabi-nabi, wali atau jin-jin yang soleh.
KETIGA: Hati mukmin yang ‘asi atau yang derhaka
Mata hati mereka terhijab dengan penyakit nombor 2 dan nombor 3.
Yakni hati yang cinta dunia dalam semua hal. Tidak kira halal, haram,
makruh atau syubhat. Juga mereka masih mengekalkan sifat-sifat mazmumah.
Walau bagaimanapun mereka terlepas daripada syirik dan kekufuran serta
kemuna-fikan. Mata hati golongan ini sangat kabur macamlah cermin yang
kotor disebabkan habuk, wap atau air. Ia akan gelap atau terus jadi
kabur. Akibatnya benda-benda yang ditangkapnya juga jadi kabur dan
samar. Tidak dapat menangkap alam ghaib atau alam maknawiah (ilmu
laduni). Mereka bagaikan orang yang teraba-raba dalam gelap walhal
matanya celik.
KEEMPAT: Hati orang kafir atau munafik
Mata hatinya terhijab dengan penyakit syirik jali iaitu kufur dan
munafik. Atau terhijab dengan keempat-empat kategori di atas. Jadi
hijabnya sangat tebal. Mata hati jadi buta, gelap dan tidak nampak
apa-apa. Macam cermin yang terlalu tebal karatnya hingga menutupi
seluruh cermin. Apa saja yang ada di hadapannya, tidak dapat ditangkap
gambar (arca) itu. Oleh itu dia tidak nampak tentang alam ghaib,
langsung tidak kenal tentang adanya Tuhan, Allah yang wujud itu. Seperti
firman Allah: “Dan barangsiapa buta (di dunia) ini akan buta pula di Akhirat dan terlebih sesat lagi dari jalan yang benar.” (Al Israk: 72)
Untuk golongan ini Allah berfirman: “Dalam hati mereka ada penyakit
lalu ditambah Allah penyakitnya dan bagi mereka seksa yang pedih
disebabkan mereka berdusta.” (Al Baqarah: 10)
Allah tempelak lagi mereka ini: “Maka apakah mereka tidak berjalan di
muka bumi lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat
memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar?
Kerana sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta tetapi yang buta ialah
hati yang ada di dalam dada.” (Al Hajj: 46)
Kini kita telah sama-sama mengenali hati rasul dan nabi, hati orang
soleh, hati orang mukmin yang asi, hati orang munafik dan hati orang
kafir. Kita juga sudah kenali hati dan mata hati serta peranannya.
Ditegaskan sekali lagi, kalau hati itu bersih, ia akan menjadi tempat
jatuhnya pandangan Allah. Hati itu ibarat wadah. Macamlah kita ada wadah
atau bekas. Wadah yang kotor macam pinggan kotor. Mana mungkin kita isi
makanan yang sedap di dalamnya? Kita tidak akan tergamak untuk letakkan
barang yang sedap atau benda-benda yang bersih dan berharga itu ke
dalam wadah atau bekas yang kotor. Hati sebagai wadah tempat jatuhnya
pandangan Allah, tidak mungkin Allah hendak kurniakan barang berharga
dan bernilai ke dalamnya jika ada kekotoran hati? Tentulah tidak.
Kecuali sesudah dibersihkan dan betul-betul bersih, barulah Allah
curahkan ke dalamnya barang yang terlalu bernilai itu yang berupa
keyakinan, keimanan, ketaqwaan, hikmah, wahyu, kasyaf dan ilmu laduni,
ilham, firasat dan lain-lain lagi.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar