SIFAT ROH ATAU HATI
Roh yang ada di dalam diri kita ini
terlalu abstrak (seni). Sifatnya sensitif, selalu berubah-ubah, sekejap
baik dan sekejap jahat. Perubahan ini berlaku terlalu cepat sekali
sehingga susah untuk kita mengesannya. Ini menyebabkan banyak
sifat-sifat yang baik telah terabai dan sifat-sifat yang buruk (jahat)
dibiarkan bermaharajalela dalam diri sama ada disengaja atau tidak,
disedari atau tidak.
Sifat-sifat roh terbahagi kepada dua iaitu:
1. Sifat-sifat mahmudah (sifat positif atau sifatsifat yang baik)
2. Sifat-sifat mazmumah (sifat negatif atau sifatsifat yang keji)
Pertama: Sifat-sifat mahmudah, antaranya:1. Sifat-sifat mahmudah (sifat positif atau sifatsifat yang baik)
2. Sifat-sifat mazmumah (sifat negatif atau sifatsifat yang keji)
a) jujur
b) ikhlas
c) tawadhuk
d) amanah
e) taubat
f) sangka baik
g) pemaaf
h) pemurah
i) syukur
j) zuhud
k) tolak ansur (timbang rasa)
l) sabar
m) redha
n) berani
o) lapang dada
p) lemah lembut
q) kasih sayang
r) selalu ingat mati
s) tawakal
t) takut Allah
Kedua: Sifat-sifat mazmumah, di antaranya:
a) riyak
b) ujub
c) sum’ah
d) takabur atau sombong
e) hasad dengki
f) pemarah
g) dendam
h) bakhil
i) penakut
j) cinta dunia
k) gila pangkat
l) gila puji
m) jahat sangka
n) putus asa
o) tamak
Kajian terhadap sifat-sifat mahmudah dan mazmumah ini sangat penting
kerana dengan adanya ilmu ini memudahkan seseorang itu mengenal hakikat
dirinya. Yakni, kenal sungguh tentang sifat batinnya. Bila sifat baik
dan sifat jahat sudah dikenal pasti ada dalam diri seseorang itu maka
tindakan yang perlu dilakukan ialah:
1.Sifat-sifat yang terpuji (mahmudah) itu hendaklah kita pertahankan,
suburkan, pertajamkan dan kekalkan kerana sifat-sifat ini dikehendaki
dan diperintahkan oleh Allah dan Rasul serta digemari oleh manusia
seluruhnya, yang mana itulah bunga diri pada seseorang.
2.Sifat-sifat yang terkeji (mazmumah) pula hendaklah ditumpaskan,
dikikis, dibuang, dihapus dan dicabut. Ini perlu dilakukan melalui
proses mujahadatun nafsi (melawan hawa nafsu). Yakni melalui latihan
terus-menerus terhadap nafsu (riadatun nafsi). Wajib dicabut buang
sifat-sifat keji ini kerana sifat-sifat ini sangat dibenci oleh Allah
dan rasul serta dibenci oleh manusia seluruhnya.
Untuk mendapat akhlak yang baik (terpuji) macamlah proses mendapatkan
buah yang baik dan manis. Ia didapati setelah ditanam daripada
benih-benih yang baik dan manis. Begitulah juga untuk melahirkan
perbuatan dan tindakan yang baik serta akhlak yang baik itu adalah
dengan menanam benih-benih yang baik di dalam roh (hati). Yakni
benih-benih sifat-sifat mahmudah seperti kasih sayang, rasa simpati,
rasa malu, sukakan ilmu pengetahuan, pemurah, pemaaf, sabar dan
lain-lain lagi.
Buah yang masam adalah hasil ditanam benih yang masam. Begitulah
perbuatan atau tindakan yang buruk atau akhlak yang buruk (keji) adalah
berpunca daripada ditanam benih-benih yang keji (mazmumah) di dalam roh
(hati). Adapun benih-benih mahmudah dan benih-benih mazmu-mah yang wujud
dalam roh (hati) hanya dapat dikesan oleh mata hati yang dibantu oleh
ilmu mengenainya. Bukan dengan mata kepala yang sifatnya tidak dapat
menjangkau dan merasainya. Yakni roh melihat roh. Hanya roh yang dapat
mengenali atau mengesan roh. Ini bererti, mengesan sifat-sifat roh ini
mestilah melalui kepekaan pandangan mata hati serta dibantu oleh ilmu.
Perjalanan roh ini laju dan sentiasa berubah-ubah, sensitif dan
berbolak-balik dari detik ke detik. Kalau kita tidak peka dalam
mengesannya setiap saat, kita akan rugi. Tidak peka dalam mengesan
sifat-sifat yang baik bererti kita telah mengabaikan sifat-sifat roh
yang baik atau perasaan-perasaan yang baik. Maka sifat baik tadi jadi
tidak subur. Macam menanam pokok tanpa disiram air, tanpa diberi baja,
tanpa dijaga, walaupun pokok itu boleh tumbuh tetapi daunnya kuning,
kering, akhirnya mungkin mati. Yang baiknya, perlu ada guru mursyid yang
memberi pimpinan atau didikan (yang dapat memimpin hati kita, asalkan
kita sanggup mentaatinya).
Tidak peka dalam mengesan sifat-sifat mazmumah (jahat) bererti kita
biarkan mazmumah itu berada dalam diri. Dari hari ke hari mazmumah itu
kian subur bersama suburnya jasad lahir. Akhirnya ia menguasai diri dan
kehidupan kita. Ketidakpekaan tadi menyebabkan mazmumah itu tetap
bersarang di dalam hati (roh), tidak ditumpaskan, dikikisbuangkan dan
dicabut. Akhirnya hati yang jahat itu mendorong untuk melakukan
perbuatan atau tindakan-tindakan jahat atau akhlak-akhlak jahat. Yang
kerananya akan merosakkan pergaulan dan menerjunkan kita ke Neraka.
Bagaimanakah kaedah untuk mengesan kelajuan perubahan sifat-sifat roh
yang sentiasa berubah-ubah dan berbolak-balik ini? Cara mengesan
benih-benih sifat-sifat roh (hati) ialah roh melihat roh atau roh
meneropong roh. Diteropong, dikaji dan diselidiki sebaik-baiknya dengan
dibantu oleh ilmunya untuk memastikan di kala mana berlaku sifat-sifat
yang baik dan di waktu mana berlaku sifat-sifat jahat. Bila didapati roh
(hati) bersifat baik maka hendaklah disuburkan. Di waktu roh (hati)
bersifat jahat maka dikekang dan dilawan, serta ditahan.
CONTOH SIFAT-SIFAT MAHMUDAH:
1. Sifat kasih sayang Dengan pandangan mata hati (mata roh) kita akan
dapat mengesan adanya benih kasih sayang dalam hati. Ia adalah fitrah
semula jadi yang murni. Yakni hati terasa terhutang budi kepada orang
yang membantu atau berjasa kepada kita. Mengikut istilah syariat
dikatakan rasa syukur atau rasa hendak balas budi. Ini sifat baik
(positif). Apabila didapati ada sifat-sifat ini dalam hati hendaklah
disuburkan, dipertajamkan dan dikekalkan serta dilaksanakan supaya kita
jadi orang yang berterima kasih pada manusia. Lebih-lebih lagi bersyukur
kepada Allah kerana nikmat-Nya yang tidak pernah putus-putus.
Rasa kasih sayang ini diperintahkan oleh Allah dan Rasul.
Rasa kasih sayang ini diperintahkan oleh Allah dan Rasul.
Rasulullah bersabda: “Barang siapa yang tidak mengasihi sesama manusia maka dia tidak dikasihi Allah.” (Riwayat Tirmizi)
Hadis ini menyuruh kita untuk berkasih sayang. Ia men-dorong kita
untuk saling mengasihi antara manusia dan makhluk Allah yang lain.
Suburkan dan tajamkan lagi sehingga matang bersama matangnya jasad lahir
kita. Lakukan bermacam-macam cara untuk suburkan sifat kasih sayang
ini.
2. Rasa simpati, timbang rasa atau tolak ansur Benih rasa simpati
atau timbang rasa ini dapat dikesan ada dalam hati bila berhadapan
dengan orang yang mendapat kesusahan. Walaupun kita tidak dapat menolong
dan membantunya tetapi secara automatik timbul rasa belas kasihan atau
simpati itu. Setelah dikesan didapati ada sifat baik ini maka mestilah
disuburkan dan dikekalkan. Ini supaya mendorong kita menolong orang yang
susah atau sanggup bersusah payah untuk berkhidmat dan berbakti pada
orang lain. Syariat juga menyuruh kita bersimpati atau bertimbang rasa
atau bertolak ansur pada orang.
Sabda Rasulullah SAW: “Sebaik-baik manusia ialah manusia yang dapat memberi manfaat kepada manusia lain.” (Riwayat Qudha’i dari Jabir)
3. Rasa malu Benih rasa malu dapat dikesan wujudnya dalam hati,
lebih-lebih lagi bila kita berbuat salah. Rasa malu bila orang lain
tahu. Ini mesti disuburkan supaya dapat membendung kita daripada berbuat
salah, sekalipun kesalahan-kesalahan dosa kecil, apatah lagi dosa
besar. Ini juga mendorong kita segera bertaubat apabila bersalah.
Seterusnya ia akan menyuburkan sifat jujur (berlaku benar), ikhlas dan
amanah terhadap Allah dan Rasul serta manusia seluruhnya.
4. Rasa sukakan ilmu pengetahuan Benih rasa sukakan ilmu pengetahuan
dapat dikesan ada dalam hati bila ada perasaan ingin tahu, ingin pandai,
ingin menyiasat, ingin memiliki ilmu sepertimana orang yang sudah ada
ilmu, ingin amalkan, ingin membaca, mengkaji, menilai dan prihatin pada
satu-satu perkara atau ingin mencari pengalaman sebanyak-banyaknya. Bila
didapati benih sifat baik ini ada dalam hati maka suburkan dan dorong
lagi supaya kecintaan kepada ilmu bertambah. Ini bersesuaian dengan
perintah Allah dan Rasul-Nya.
Sabda Rasulullah SAW: “Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad.”
“Tuntutlah ilmu hingga ke negeri China, menuntut ilmu itu wajib bagi setiap orang Islam.” (Riwayat Ibnu Abdul Bar dari Anas)
Bertambahnya ilmu dan pengetahuan memberi kesan lahiriah yang baik
pada akhlak dan perbuatan seseorang itu seperti berani, pandai,
berwibawa, cakapnya bernas, hidup tidak buntu, kreatif dan lain-lain
lagi. Perlu diingat bahawa sifat-sifat yang baik yang disebut di atas
tadi dan banyak lagi sifat-sifat mahmudah lainnya itu, ia wujud bersama
dengan jasad lahir. Rasa-rasa itu semuanya tidak perlu dipelajari dan
tidak ada guru yang mengajarinya. Ia adalah perasaan semula jadi yang
murni yang ada dalam hati. Cuma waktu kecil ia tidak subur. Tetapi ia
ikut dewasa bersama dewasanya tubuh kasar.
Benih-benih sifat-sifat mahmudah tersebut mesti dikenal pasti dengan
menggunakan teropong mata hati serta dibantu oleh ilmunya. Kemudian
sifat-sifat baik ini hendaklah disubur-kan, dipertajamkan dan didorong
lagi supaya kita dapat mengekalkan sifat-sifat mahmudah itu dalam diri.
Dengan itu lahirlah akhlak-akhlak yang baik, tindakan-tindakan yang
mulia dan perbuatan-perbuatan yang terpuji dalam kehidupan kita.
CONTOH SIFAT-SIFAT MAZMUMAH:
1. Rasa tidak senang (berdendam)
Benih-benih mazmumah rasa tidak senang atau tidak redha atau berdendam dapat dikesan ada dalam hati di waktu kita diuji atau ditimpa bala. Sama ada ujian-ujian itu berbentuk lahiriah atau maknawiah (batiniah).
Benih-benih mazmumah rasa tidak senang atau tidak redha atau berdendam dapat dikesan ada dalam hati di waktu kita diuji atau ditimpa bala. Sama ada ujian-ujian itu berbentuk lahiriah atau maknawiah (batiniah).
Umpamanya:
a. Terasa tidak senang bila dikata nista, dihina, diumpat, difitnah. Hati rasa marah, rasa dendam, rasa ingin hinakan orang itu semula. Ini sangat merbahaya. Boleh mencetuskan pecah ukhwah, pecah belah, huru-hara dan pergaduhan dalam masyarakat.
b. Terasa tidak senang atau menderita bila tidak ada duit, tidak ada pangkat atau harta.
c. Terasa tidak senang bila diuji dengan sakit atau kematian orang yang dikasihi.
d. Terasa tidak senang atau kecewa apabila orang-orang yang dikasihi membuat ragam atau tidak bertanggung-jawab.
a. Terasa tidak senang bila dikata nista, dihina, diumpat, difitnah. Hati rasa marah, rasa dendam, rasa ingin hinakan orang itu semula. Ini sangat merbahaya. Boleh mencetuskan pecah ukhwah, pecah belah, huru-hara dan pergaduhan dalam masyarakat.
b. Terasa tidak senang atau menderita bila tidak ada duit, tidak ada pangkat atau harta.
c. Terasa tidak senang bila diuji dengan sakit atau kematian orang yang dikasihi.
d. Terasa tidak senang atau kecewa apabila orang-orang yang dikasihi membuat ragam atau tidak bertanggung-jawab.
Terasa tidak senang atau tidak redha dengan takdir Allah. Ini dapat
dikesan bila kehendak-kehendak atau hajat-hajat hati tidak tercapai.
Katalah kita hendak begian, dapat begian. Hendak banyak, dapat sikit.
Hendak pandai, tidak pandai-pandai juga. Hendak pangkat, jawatan, pujian
tapi tidak dapat-dapat. Barangkali kalau didorong sifat keji ini akan
timbul bimbang terhadap masa depan. Hati makin susah sebelum susah yang
sebenarnya menimpa. Misalnya hati merasa, “Bagaimana nanti kalau aku
sakit? Bagaimana kalau aku miskin? Kalau aku tak kahwin? Kalau aku tak
dapat anak? Kalau aku tak ada rumah? Kalau tak ada kebun selepas pencen?
Dan macam-macam hajat yang tak tercapai.”
Bila rasa tidak senang ini disuburkan, ia boleh membawa kepada iri
hati atau hasad dengki pada orang lain. Dia tidak akan senang melihat
ada orang yang dapat lebih nikmat atau lebih senang daripadanya. Setelah
dikesan adanya rasa tidak senang atau tidak redha dengan ketentuan
Allah ini mestilah dikikisbuangkan, ditumpas dan dicabut. Jika
sifat-sifat ini tidak dibuang dan dibendung sebaliknya disuburkan, ia
akan jadi lebih parah lagi. Dia sentiasa keluh-kesah atau gelisah bila
berhadapan dengan sebarang ujian atau kesusahan. Ia menjadi seorang yang
pemarah, pendendam, tidak senang dan putus asa hingga timbul
akhlak-akhlak yang buruk atau perbuatan-perbuatan atau tindakan-tindakan
yang buruk yang merosakkan dirinya dan masyarakat. Maka hilanglah
kebahagiaan hidup. Sebab itu dalam Islam disuruh redha dengan ketentuan
Allah. Sifat tidak redha ini sangat dibenci Allah dan Rasul serta
seluruh manusia. Untuk membendungnya ingatlah perintah-perintah Allah
SWT.
Firman-Nya dalam Al Quran: “Hendaklah kamu katakan semua itu datang daripada Allah.” (An Nisaa’: 78)
“Janganlah kamu berputus asa daripada nikmat Allah.” (Yusuf: 87)
Ingatlah setiap perkara yang berlaku sama ada baik atau buruk,
hakikatnya daripada Allah. Ia ada hikmahnya yang tersendiri, yang
tersembunyi, untuk kebaikan dan manfaatnya pada diri kita kalau kita
pandai menerimanya.
Sebenarnya ada rahsia yang kita tidak tahu. Mungkin kalau kita dapat
apa yang kita kehendaki, kita tidak bersyukur. Tentulah ini berdosa.
Boleh jadi ada orang lain pula yang hasad dengki dengan apa yang kita
dapat itu. Bukankah itu membahayakan diri kita? Kalau kita sedar hakikat
ini tentulah kita rasa bertuah dengan apa yang ada atau apa yang Allah
berikan. Walaupun tidak memenuhi hajat kita namun tidaklah sampai rasa
tidak senang, yang mana bererti kita tidak senang dengan Allah, Tuhan
yang Maha Adil itu. Bila rasa tidak senang ertinya kita kufur dengan
nikmat. Itulah penzaliman terhadap diri yang kita lakukan setiap saat.
Oleh itu sifat keji ini hendaklah dikikisbuangkan. Kalau tidak, ia akan
menjadi dosa dan menerjunkan kita ke Neraka, wal’iyazubillah.
2. Rasa ujub
Benih rasa ujub ini dapat dikesan bila kita dapat nikmat lebih sama ada lebih ilmu, lebih pangkat, lebih harta, lebih cantik, lebih pandai, lebih bijak dan lain-lain kelebihan lagi. Waktu itu hati terasa istimewa, terasa hairankan diri. Bila didorong lagi sifat keji ini akan menjadi sifat riyak. Yakni timbul rasa ingin menunjuk-nunjuk. Seterusnya bila disuburkan lagi berubah kepada sifat keji yang lain pula iaitu sifat sombong. Yakni rasa bermegah-megah, rasa diri superman atau superwoman, rasa hebat diri dan suka menghina orang lain.
Benih rasa ujub ini dapat dikesan bila kita dapat nikmat lebih sama ada lebih ilmu, lebih pangkat, lebih harta, lebih cantik, lebih pandai, lebih bijak dan lain-lain kelebihan lagi. Waktu itu hati terasa istimewa, terasa hairankan diri. Bila didorong lagi sifat keji ini akan menjadi sifat riyak. Yakni timbul rasa ingin menunjuk-nunjuk. Seterusnya bila disuburkan lagi berubah kepada sifat keji yang lain pula iaitu sifat sombong. Yakni rasa bermegah-megah, rasa diri superman atau superwoman, rasa hebat diri dan suka menghina orang lain.
Sifat keji ini bila didapati wujud dalam hati, maka mestilah
ditumpaskan dan dikikisbuangkan melalui proses mujahadatun-nafsi. Ini
kerana sifat sombong atau takabur atau membesarkan diri sangat dimurkai
Allah. Yang mana ia merupakan pakaian Allah SWT yang tidak dibolehkan
bersekutu pada mana-mana makhluk-Nya. Sombong ini boleh menimbulkan
hilang ukhwah, hilang kasih sayang dan benci-membenci. Akhirnya bergaduh
dan timbul perpecahan, krisis, tegang dan jatuh-menjatuhkan. Masyarakat
jadi haru-biru dan porak-peranda serta hilang ke-bahagiaan dan
keamanan.
3. Rasa tamak atau bakhil
Benih rasa tamak ini dapat dikesan ada di hati bila kita me-lihat atau ternampak nikmat. Waktu itu rasa hendak memiliki nikmat itu untuk jadi hak milik sendiri. Iri hati kalau nikmat itu dipunyai oleh orang lain. Rasa tamak dan haloba menyerang hati. Walau apa cara sekalipun dia akan usahakan untuk memilikinya tanpa mengira halal atau haram. Rasa hati di waktu itu rakus, gelojoh dan ganas. Dia tidak peduli sama ada menyusahkan orang lain atau tidak. Melanggar hak asasi kemanusiaan atau tidak. Pokoknya dia dapat walau apa cara sekalipun. Sifat keji ini tersangat merbahaya. Ia boleh bertindak merampas, menipu, mencuri, merompak, rasuah, merogol, berzina, bergaduh dan akhirnya berperang. Penyakit ini perlu ditumpaskan dari awal lagi.
Benih rasa tamak ini dapat dikesan ada di hati bila kita me-lihat atau ternampak nikmat. Waktu itu rasa hendak memiliki nikmat itu untuk jadi hak milik sendiri. Iri hati kalau nikmat itu dipunyai oleh orang lain. Rasa tamak dan haloba menyerang hati. Walau apa cara sekalipun dia akan usahakan untuk memilikinya tanpa mengira halal atau haram. Rasa hati di waktu itu rakus, gelojoh dan ganas. Dia tidak peduli sama ada menyusahkan orang lain atau tidak. Melanggar hak asasi kemanusiaan atau tidak. Pokoknya dia dapat walau apa cara sekalipun. Sifat keji ini tersangat merbahaya. Ia boleh bertindak merampas, menipu, mencuri, merompak, rasuah, merogol, berzina, bergaduh dan akhirnya berperang. Penyakit ini perlu ditumpaskan dari awal lagi.
Bila dikesan ada rasa tamak, ia hendaklah ditumpaskan dan
dikikisbuangkan melalui proses mujahadatunnafsi. Ia sangat dibenci dan
menjadi musuh Allah dan Rasul-Nya serta seluruh manusia. Kemudaratannya
bukan setakat di dunia bahkan di Akhirat akan dicampak ke Neraka,
wal’iyazubillah.
4. Rasa takut.
Benih rasa takut dapat dikesan wujud dalam hati bila berhadapan dengan makhluk yang lebih berkuasa, lebih kaya, lebih berpangkat, lebih berpengaruh atau yang berbudi padanya dan lain-lain lagi. Boleh jadi rasa takut ini juga disebabkan oleh inferiority complex dengan makhluk.
Benih rasa takut dapat dikesan wujud dalam hati bila berhadapan dengan makhluk yang lebih berkuasa, lebih kaya, lebih berpangkat, lebih berpengaruh atau yang berbudi padanya dan lain-lain lagi. Boleh jadi rasa takut ini juga disebabkan oleh inferiority complex dengan makhluk.
Bila takut menguasai diri, dia akan hilang kebebasan dan kemerdekaan
diri. Kalau disuburkan rasa takut ini, tanpa sedar dia akan menganggap
makhluk lebih berkuasa daripada Tuhan. Terjebak dengan mentuhankan
makhluk tanpa sedar. Ini termasuk syirik khafi. Sifat keji ini tersangat
merbahaya. Ia mengakibatkan orang ini sanggup melanggar syariat Allah
dan Rasul serta menafikan kuasa Allah. Walaupun mulutnya mengatakan
Allah-lah yang berkuasa tetapi pada realitinya makhluklah tem-pat dia
rujuk, patuhi, taati dan takuti. Ertinya, dia sudah mentuhankan makhluk
atau mentuhankan manusia. Contohnya, dia sembahyang, puasa, naik haji
tetapi tunduk dengan ‘tuan’nya bila disuruh jual atau beli atau minum
arak. Katalah dia tidak minum arak, cuma jual atau beli arak, tetapi
kerana ‘tuan’nya memberinya gaji, maka dia taat dan patuh. Walhal dia
tahu perbuatan ini jelas melanggar syariat Allah. Ertinya dia lebih
takutkan arahan manusia melebihi suruhan Allah SWT.
Oleh itu sifat keji ini hendaklah dihapus dan ditumpaskan daripada
bersarang di hati kita. Kalau perkara ini tidak dikaji dan diteliti,
sudah tentu tidak diketahui. Kikiskanlah dengan menanam rasa takut hanya
pada Allah. Rasakanlah Allah Maha Berkuasa, Maha Besar dan Allah-lah
Maha Kuat dan Maha Gagah daripada segala-galanya. Semua makhluk ini
sama-sama lemah di sisi Tuhan yang Maha Perkasa itu. Kalaupun makhluk
itu kuat atau berkuasa, hanya kerana dia diberi nikmat yang lebih
sedikit saja daripada orang lain. Tetapi dia tetap lemah dan tetap dalam
kuasa Tuhan yang Maha Berkuasa.
Allah telah mendidik kita agar hanya pada-Nya kita wajib takut dan
menghinakan diri. Ini kerana Allah-lah yang Maha Mencipta, Maha
Menganugerah, Maha Pemberi, Yang Menghidupkan dan Yang Mematikan.
Allah-lah yang mengadakan dan mentiadakan sesuatu. Allah-lah yang
menentukan nasib makhluk. Allah-lah yang muassir (memberi bekas).
Selain-Nya semuanya tidak lebih gagah, tidak lebih besar dan tidak
memberi bekas apa-apa. Walaupun makhluk itu lahirnya kita nampak besar
dan hebat, gagah dan berkuasa tapi hakikatnya semua makhluk itu tetap
dalam genggaman Allah SWT.
Hanya empat sifat mazmumah saja yang kita kaji secara terperinci di
sini, yang merupakan sebahagian daripada sifat-sifat mazmumah yang
banyak itu. Perlu diingat juga bahawa sifat-sifat yang jahat ini
semuanya sudah wujud bersama lahir-nya tubuh kasar. Rasa-rasa itu tidak
perlu dipelajari dan tidak ada guru yang mengajarinya. Cuma waktu kecil
ia tidak subur. Tetapi ia ikut dewasa bersama dewasanya tubuh kasar.
Oleh itu benih-benih sifat mazmumah dalam hati ini mesti dikenal pasti
di awal-awal lagi.
Dengan menggunakan teropong mata hati dengan dibantu oleh ilmunya,
sifat-sifat jahat ini mesti ditumpaskan dan dikikisbuangkan melalui
proses mujahadatunnafsi. Barulah sifat mazmumah ini dapat dikekang dan
dikosongkan, yang akhirnya sifat mahmudah dapat diisi dalam hati.
Di sinilah pentingnya mengkaji dan mengesan sifat-sifat roh (hati).
Supaya setelah kedua-duanya dikesan, yang mahmudahnya dapat disuburkan
dan yang mazmumahnya dapat dihapuskan. Barulah manusia itu kembali
kepada hakikat dirinya. Yakni hakikat manusia itu sendiri. Ini kerana
nilai diri manusia itu adalah pada sifat roh (hati)nya. Ia jadi penentu
yang mencorak kehidupannya dan manusia seluruhnya. Roh ini dikekalkan
untuk ditanya dan dipertanggungjawab-kan di Akhirat nanti. Roh inilah
yang mukalaf. Ia yang akan merasai nikmat atau azab. Roh inilah juga
yang akan ke Syurga.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar