APAKAH YANG DIKATAKAN ROH?
Di dalam kitab-kitab Islam, didapati ada
bermacam-macam nama atau istilah roh yang diberi oleh ulama. Bahkan
dalam Al Quran kalau kita lihat ada bermacam-macam nama. Antara yang
terkenal ialah roh. Adakalanya ia dipanggil dengan qalbun (hati),
fuaadun(hati sanubari), latifatur-rabbaniah atau ruhul amri. Pada orang
Melayu ia juga dipanggil hati, nyawa, hati nurani atau hati sanubari.
Tetapi yang terkenalnya adalah roh saja.
Roh yang sedang kita perkatakan ini, kalau dia berperasaan seperti
sedih, gembira, senang, terhibur, marah atau sebagainya, maka ia
dipanggil dengan roh atau hati atau nyawa. Tetapi waktu ia berkehendak,
berkemahuan atau merangsang sama ada sesuatu yang berkehendak itu
positif atau negatif, baik atau buruk, yang dibenarkan atau tidak, yang
halal ataupun yang haram, di waktu itu ia tidak dipanggil roh, hati atau
nyawa lagi. Tetapi ia dipanggil nafsu. Kalau di waktu ia berfikir,
mengkaji, menilai, memerhati dan menyelidik, maka ia dipanggil akal.
Kalau begitu huraiannya, maka nafsu, roh atau akal ini hakikatnya
adalah satu. Ia dipanggil akal di waktu ia berfikir, mengkaji, menilai,
memerhati dan menyelidik. Walhal bila berperasaan, ia tidak dipanggil
akal lagi, sebaliknya ia dipanggil roh atau hati atau nyawa. Tetapi
waktu ia berkehendak, berkemahuan atau merangsang sama ada sesuatu yang
berkehendak itu positif atau negatif, baik atau buruk, yang dibenarkan
atau tidak, yang halal ataupun yang haram, di waktu itu ia dipanggil
nafsu. Kalau begitu walaupun ia mempunyai tiga nama atau tiga istilah
tetapi hakikatnya adalah satu. Benda yang sama juga. Cuma peranannya
saja yang tidak sama. Peranan yang tidak sama itulah yang menjadikan
namanya tidak sama atau namanya berlainan.
Untuk mudah difahami begini kiasannya: manusia bila dia berbohong
dinamakan pembohong. Bila dia menipu dinamakan penipu. Tetapi bila dia
mencuri dinamakan pencuri. Bila dia memimpin dipanggil pemimpin.
Dinamakan pembohong, penipu, pencuri dan pemimpin, hakikatnya adalah
orang yang sama. Cuma namanya berbeza bila peranannya bertukar. Kenapa
fizikal yang sama boleh timbul istilah yang berlainan? Ini kerana
peranannya tidak sama. Apakah bila namanya berlainan, orangnya
berlainan? Tidak! Orang yang sama juga. Perlu diingat, bila kita
membicarakan tentang roh ini, bukannya pula kita hendak mengkaji hakikat
roh atau mengkaji ain ataupun mengkaji hakikat zat roh itu. Kerana zat
atau hakikat roh itu tidak akan dapat dilihat oleh mata kepala. Kerana
ia adalah jismullatif , yakni benda halus yang bersifat maknawiah atau
abstrak. Iaitu tidak dapat dilihat oleh mata kepala tetapi terasa akan
adanya.
Inilah yang dimaksudkan oleh Allah SWT dalam firman-Nya: “Mereka
bertanya kepada engkau wahai Muhammad tentang roh. Hendaklah engkau
katakan kepada mereka, ‘Roh itu adalah urusan daripada Tuhanku…” (Al
Israk: 85)
Daripada ayat ini dapatlah kita faham bahawa hakikat roh itu tidak
akan dapat dijangkau oleh mata kepala. Zat roh itu tidak akan dapat
difikirkan oleh akal. Kita tidak tahu bagaimana rupanya. Sebab tidak
dapat dilihat oleh mata kepala. Tetapi terasa oleh hati akan adanya.
Maka oleh yang demikian, hakikat roh itu tidak dapat difikirkan oleh akal
bagaimana rupanya, bagaimana bentuknya, berapa tebal atau panjangnya.
Ia tidak dapat dibayangkan. Hanya Allah yang tahu dan tidak ada makhluk
yang tahu.
Walaupun Allah berkata hakikat roh atau zat roh tidak dapat diketahui
dan tidak dapat dijangkau oleh akal dan mata kepala, namun ada juga
ulama-ulama yang berijtihad tentangnya. Antaranya ialah Imam Malik.
Beliau pernah berkata: “Roh manusia itu sama saja bentuknya dengan jasad
lahirnya.” Kalau diambil ijtihad Imam Malik itu, ertinya rupa roh kita
ialah macam rupa bentuk badan lahir kita. Ini juga memberi erti bahawa
walaupun Allah berkata roh itu adalah urusan-Nya, iaitu hakikat roh itu
Allah saja yang tahu dan makhluk lain tidak mengetahuinya, tetapi tidak
pula ada larangan dari Allah kalau ada sesiapa yang ingin berijtihad
untuk mengkajinya.
Bagi sesetengah orang, mungkin Allah beri ilmu yang mendalam tentang
hal ini sehingga dia dapat menjangkaunya. Oleh itu maksud ayat Al Quran
yang menyatakan ‘roh itu adalah urusan Tuhanku’, Allah bermaksud
kebanyakan manusia tidak dapat mengetahuinya tetapi tidak pula menolak
kalau ada orang-orang yang tertentu secara khusus yang Allah beri ilmu
tentang hakikat roh ini sehingga dapat menghuraikannya.
Imam Malik memperkatakan hakikat roh ini bukan berdasarkan ijtihadnya
saja tetapi juga berdasarkan kasyaf. Kalau berdasarkan ijtihad tidak
mungkin akal beliau dapat menjangkaunya kerana roh itu jismullatif
(tubuh halus). Ia adalah hati nurani yang bersifat maknawiah.
Diibaratkan seperti cahaya. Bahkan cahaya, dapat juga dilihat tetapi
cahaya yang ini tidak dapat dilihat atau ia jenis cahaya yang
tersembunyi.
Bagaimana pula hendak diijtihadkan? Ijtihad itu dibuat pada
benda-benda yang berketul atau benda yang dapat dilihat. Benda-benda
yang boleh diraba dan dirasa. Tetapi roh, benda yang tidak boleh diraba,
tidak boleh dirasa dan tidak boleh dilihat oleh mata kepala. Jadi
bagaimana hendak diijtihadkan. Oleh itu atas dasar apakah roh seseorang
itu seperti rupa bentuk lahirnya sebagaimana pendapat Imam Malik itu?
Allah beri dia (Imam Malik) kasyaf. Allah perlihatkan roh itu. Roh yang
jismullatif itu dibentukkan, dilihatkan macam rupa diri seseorang itu.
Kalau begitu apa yang dimaksudkan oleh Al Quran bahawa tidak ada orang
yang mengetahui hakikat roh itu melainkan Allah saja, itu adalah untuk
orang awam. Manakala bagi orang yang khusus macam Imam Malik mungkin
Allah beritahu padanya sebagai karamahnya.
Pendapat Imam Malik ini agak munasabah, boleh diterima dan agak
rasional. Contohnya kita bermimpi melihat seseorang yang kita tidak
pernah jumpa atau dengan orang yang pernah kita jumpa sama ada yang
masih hidup mahupun sudah mati. Apa yang kita lihat dalam mimpi itu
serupa dengan bentuk lahir orang itu. Sedangkan orang yang kita lihat
dalam mimpi itu rohnya bukan orangnya. Mungkin waktu itu orang tersebut
berada di rumah atau telah berada di alam Barzakh.
Jadi di waktu itu dia adalah roh. Roh bertemu dengan roh. Tetapi
mengapa dalam mimpi kita roh orang itu serupa dengan dirinya? Sedangkan
bukan berjumpa jasadnya tetapi rohnya. Ini membuktikan roh orang itu
macam jasadnya juga. Jadi benarlah apa yang diijtihadkan oleh Imam Malik
itu. Begitu juga orang yang diyakazahkan melihat secara jaga orang yang
sudah meninggal dunia. Contohnya melihat Rasulullah, melihat para ulama
zaman dahulu atau sesiapa sahaja yang dia kenal. Dia melihat Rasulullah
betul-betul macam Rasulullah. Atau dia melihat gurunya benar-benar
macam gurunya, melihat ibu dan ayahnya serupa macam ibu dan ayahnya,
tidak ada cacatnya. Sedangkan mereka sudah mati. Waktu itu yang dilihat
adalah rohnya. Ini juga membuktikan benarnya pendapat Imam Malik yang
mana roh seseorang itu serupa dengan diri lahirnya.
Contoh lain, Rasulullah SAW sewaktu diisrak dan dimikrajkan telah
ditemukan dengan roh para rasul dan para nabi. Rasulullah SAW lihat
mereka sepertimana melihat jasad-jasad mereka. Ini juga merupakan bukti
yang rasional bahawa roh seseorang itu sama rupanya dengan bentuk
jasadnya. Boleh jadi juga ayat Al Quran di atas itu bermaksud bahawa
ayat itu khusus ditujukan kepada orang-orang kafir. Yakni mereka ini
memang tidak memahami tentang perjalanan roh dan fungsinya. Allah SWT
memberitahu kepada kekasih-Nya, Rasulullah SAW bahawa mereka tidak akan
faham tentang hal ini. Kekufuran mereka itulah yang menghijabnya
sepertimana huraian saya yang panjang lebar tentang hal ini di dalam Bab
Mata Hati. Dikeranakan itulah menjadi penyebab mereka langsung tidak
memahaminya.
Allah SWT tidak meminta Rasulullah SAW bersusah payah untuk pergi
memahamkan orang-orang kafir itu tentang hal roh ini. Lantaran itulah
dikatakan roh itu urusan Allah. Ini bukan pula bermaksud umat Islam pun
turut sama dilarang mengkaji tentang roh. Bahkan umat Islam mesti
memahaminya sungguhsungguh tentang perjalanan roh ini. Kalau tidak
bagaimana pula hendak membaiki diri? Atau bagaimana hendak mengekalkan
watak-watak kemanusiaannya dan bukan watak kebinatangannya.
Untuk ini kita wajib memahaminya serta menghayati watak-watak
kemanusiaan itu. Hati manusia berbeza dengan hati haiwan. Kerana hati
manusia boleh menerima perintah suruh dan perintah larangan. Kerana
itulah ia disebut ruhul amri. Manakala hati haiwan tidak bersifat
demikian, maka ia disebut ruhul hayah.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar