HATI YANG BERSIH TERPELIHARA DARI DOSA
Pengertian maksum
mengikut istilah bahasa ialah terpelihara lagi terkawal. Mengikut
pengertian syariat pula, maksum ialah orang yang hatinya terlalu bersih
kerana tidak pernah melakukan dosa-dosa besar dan dosa kecil sama ada
dosa lahir mahupun dosa batin. Pengertian mengikut istilah syariat
inilah yang akan kita perkatakan.
MAKSUM
Maksum bermakna terpelihara daripada dosa dan terkawal daripada
kesalahan dan kesilapan sama ada dosa besar mahupun dosa kecil sekalipun
perkara makruh, lahir atau batin serta terjamin terpelihara hingga ke
akhir hayatnya. Maksum ini hanya berlaku kepada rasul-rasul dan
nabi-nabi. Kalaupun mereka melakukan kesalahan, bukanlah
kesalahan-kesalahan yang terjatuh kepada haram atau dosa. Bahkan makruh
pun tidak berlaku. Tetapi kalaupun tersalah, kesalahan yang berlaku itu
mengikut istilah syariat dipanggil khilaful aula, yang bererti menyalahi
yang utama.
Maksudnya begini; bila hendak melakukan kebaikan, mereka pilih yang
kurang utama. Sebagai contohnya, katakanlah ada dua kebaikan. Satu
kebaikan itu dibuat dapat 10 pahala dan satu lagi dapat 70 pahala.
Kedua-duanya baik tetapi ada sesetengah rasul itu tertempuh jalan
kebaikan yang dibuat hanya dapat 10 pahala. Inilah yang dikatakan
menyalahi yang utama. Yang utamanya elok dia menempuh jalan yang dapat
70 pahala. Tetapi dia menempuh jalan yang dapat 10 pahala saja. Walaupun
10 tetapi masih baik dan berpahala. Ini yang dinamakan khilaful aula
atau menyalahi utama. Atau contoh yang lain, satu perkara itu kalau
ditinggalkan lebih utama dan mendapat pahala daripada dilakukan kerana
melakukannya harus (mubah) sahaja.
Apa hikmahnya para rasul dan para nabi tidak membuat dosa sama ada
dosa besar atau dosa kecil dan juga yang makruh, sama ada yang lahir
atau batin? Hikmahnya ialah kalau sedikit sahaja kecacatan yang
dilakukannya, risikonya amat berat. Mereka adalah pemimpin, pendidik,
sumber rujuk, sumber ilmu, tempat sandaran, tempat contoh agung seluruh
umat di zamannya. Maka segala-galanya yang dilaksanakan oleh mereka akan
ditiru oleh umatnya. Jika dia tersilap, umatnya akan meniru kesilapan
dengan alasan rasul mereka berbuat demikian. Selain itu, orang ramai
juga akan meragui keadilan dan kewarakan mereka. Sebab itulah Allah
jadikan mereka tidak pernah melakukan dosa besar dan dosa kecil, juga
perkara yang makruh sama ada kesalahan lahir mahupun batin. Allahlah
yang menjaga dan mengawal orang-orang-Nya ini, yang kerana itu mereka
digelar maksum atau terpelihara dan terkawal.
MAHFUZ
Pengertian mahfuz mengikut istilah bahasa ialah
dijaga tetapi mengikut istilah syariat ialah seseorang yang hatinya
bersih kerana terkawal daripada dosa besar dan banyak meninggalkan
dosa-dosa kecil kecuali terlalu sedikit sahaja. Itu pun dia terlalu
menyesal, lantaran itu cepat-cepat meminta ampun dan terlalu sedikit
pula membuat yang makruh. Perbahasan ilmu ini hakikatnya memperkatakan
tentang hati wali-wali Allah yang berbeza dengan hati para rasul dan
nabi-nabi. Kalau maksum bermaksud terpelihara lagi terkawal dan terjamin
daripada kesalahan hingga sampai ke hujung umurnya. Sementara mahfuz
hanya terkawal tetapi tidak ada jaminan sepertimana kawalan yang diberi
pada rasul dan nabi yang memang benar-benar terjamin. Maksudnya, hati
mereka bersih kerana terpelihara daripada dosa-dosa besar dan kecil
kecuali sedikit sahaja serta terlalu kurang terlibat yang makruh. Yang
sedikit itu pun tidak istiqamah dan tidak kekal. Mungkin terlupa atau
terlalai sahaja.
Walau bagaimanapun mereka tidak dijamin daripada melakukan kesalahan
hingga ke akhir hayatnya. Kerana itulah mereka tidak dianggap maksum
tetapi hanya mahfuz sahaja. Mereka bukan rasul dan nabi tetapi hanya
wali sahaja. Bila mereka terbuat dosa kecil, Allah rasakan dalam hatinya
amat terseksa sekali dengan dosa yang sangat sedikit itu. Hatinya rasa
parah dan menderita. Mungkin barangkali penderitaannya sepanjang masa
tetapi orang lain tidak mengetahuinya. Yang empunya diri sahaja yang
tahu. Hati yang rasa teruk menderita dengan dosa itulah yang dikatakan
mahfuz iaitu terkawal atau dijaga. Kerana itu dosanya diampunkan oleh
Allah. Orang yang diampunkan dosanya oleh Allah macamlah orang yang
tidak berdosa. Itulah yang dikatakan dijaga. Macam orang yang kena
lumpur, kemudian dibersihkan. Jadilah dia bersih macam tidak terkena
lumpur. Kalau kena lumpur lagi tanpa dirancang, dibasuh lagi, maka
bersih lagi. Ketika membasuh dan membersihkan itu, hati mereka terlalu
susah dan menderita kerana takut-takut kalau terbuat dosa lagi. Rasa
terseksa dengan dosa itulah mendatangkan kasih sayang Allah. Yang mana
Allah rindu dengannya. Itulah yang menjadikan Allah ambil perhatian
terhadap mereka. Begitulah hati para waliyullah.
Apa hikmahnya dijadikan wali-wali Allah ini terbuat sedikit dosa
kecil, yang dosanya itu tidak pula dikekalkan? Ia hanya tersalah,
tersilap dan terbuat dosa-dosa tetapi itu pun tidak dirancang pula.
Hikmahnya ialah:
1. Supaya kewaliannya tertutup
Kalau Allah bukakan rahsia kewaliannya akan berlaku nanti pada
sesetengah orang itu rosak binasa. Sama ada orang yang bencikannya
menjadi terlalu benci dan orang yang sayang juga terlalu sayang atau
cinta secara melulu. Kedua-duanya merosakkan. Yang terlalu benci, dia
akan caci maki, hina, fitnah dan membinasakan wali itu. Sebab itulah ada
amaran dari Allah tentang hal ini melalui Hadis Rasulullah SAW. “Barang siapa yang bermusuh dengan wali-Ku, Aku mengizinkan memeranginya.” (Riwayat Bukhari)
Terdapat juga dalam Hadis lain, ulama yang bertaraf wali kedudukannya
macam racun. Siapa yang memakan racun yakni cuba membinasa, mencerca,
menyusah-nyusahkan mereka, dia akan binasa. Siapa makan racun pasti akan
binasa. Penentangan mereka itu kepada para waliyullah akan merosakkan
mereka sendiri. Allah SWT akan tetap membela wali-Nya. Walaupun nyawa
mereka diancam, diugut, dicaci dan dihina oleh musuhmusuhnya tetapi
syariat dan imannya tetap dapat ditegakkan. Walaupun kadang-kadang dia
mati terbunuh namun perjuangannya tetap diterima umum. Matinya pun Allah
golongkan dalam golongan orang-orang yang mati syahid. Tetapi orang
yang menentang itu pula, di dunia dan di Akhirat akan terhina.
Manakala di pihak orang-orang yang jahil yang suka dan cinta
kepadanya, terlalu memberi kasih sayang sampai hilang pertimbangan dan
melulu. Ini juga akan menyusahkan wali tersebut dan orang itu terjatuh
kepada kesalahan yang tidak disedari. Contohnya, mereka ingin berjumpa
dengan wali itu tidak kira waktu, ziarahnya tidak kira masa, minta
didoakan, minta jampi air, minta sembahyang hajat, minta bermacam-macam
sehingga tidak ada kerehatan dan mengganggu urusan wali itu. Kebanyakan
orang jahil yang datang kerana mahukan berkat bukan mahu mencontohi
akhlaknya, ibadahnya, perjuangannya, jihadnya, mindanya dan lain-lain
lagi. Di situlah salahnya. Kalau sampai mengganggu wali itu, orang yang
mengganggu itu dianggap berdosa. Walaupun asalnya niatnya baik tetapi
dalam cara berhubung dan bergaul dengannya tidak berakhlak dan beradab.
Kerana itu tetap Allah kira sebagai satu kesalahan atau dosa.
Kesimpulannya, kedua-dua golongan ini dikira berdosa. Orang yang jahil,
yang terlalu suka tetapi tidak pandai beradab dengannya pun berdosa
manakala yang terlalu benci pun lebihlebih lagi berdosa. Inilah rahsia
besar kenapa kewalian seseorang itu tertutup rapat. Sengaja Allah
sorokkan dengan menampakkan ada kesalahan-kesalahan kecil yang bukan
dirancang dan sebagainya. Supaya orang ramai menganggap dia bukan wali
kerana pada mereka wali itu tidak pernah buat salah. Tentu mereka akan
berkata: “Takkan wali begitu. Mana wali boleh bersalah?”
2. Mengekalkan rasa hamba
Di antara hikmahnya lagi kenapa para wali itu Allah lakukan sedikit
kesalahan kerana dengan ini akan menyedarkan wali itu bahawa dia tetap
hamba yang hina dan lemah serta berdosa. Jadi dia tidak rasa dirinya
sempurna. Agar hatinya tidak dicelahi oleh ujub, riyak, sombong dan
sebagainya. Kalau mereka tidak mempunyai kesalahan langsung, ditakuti
dan dibimbangi hati mereka akan dicelahi riyak, sombong dan ujub
memandangkan mereka tidak terjamin terpelihara iaitu tidak maksum. Ini
sangat merbahaya kepada mereka.
Di sudut tafsiran tasawuf mengatakan: “Kesalahan yang sedikit yang
dilakukan oleh Allah kepada seseorang itu, itulah yang lebih
menyelamatkan dia dari Neraka daripada seseorang yang langsung tidak
berdosa kerana dengan itu dibimbangi datangnya sifat ujub, sum‘ah dan
sebagainya.” Tetapi perlu diingatkan bahawa, kesalahan yang berlaku itu
bukan kesalahan yang ditempah seperti berkata: “Nanti aku buat dosalah.
Kemudian boleh bertaubat.” Ini kesalahan yang dirancang namanya.
Berlakunya salah itu bukan sengaja dirancang tetapi terlalai, terlupa
dan tidak istiqamah. Disangkanya perkara itu tidak salah, rupa-rupanya
termasuk ke kawasan salah. Kesalahan itu menjadikan hatinya menderita
dengan teruk. Lantas dia bertaubat. Itulah yang menyelamatkannya. Orang
ini tidak sempat dicelahi ujub, sombong dan riyak kerana mereka merasa
sentiasa bersalah. Sedangkan orang yang tidak pernah melakukan kesalahan
mudah didatangi riyak, sombong dan ujub yang berkemungkinan menyebabkan
dia tidak selamat.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar