BEDANYA ANTARA MUKJIZAT DENGAN KARAMAH
MUKJIZAT
Mukjizat ialah hal-hal atau kejadian-kejadian yang
berlaku yang Allah kurniakan pada rasul-rasul atau nabi-nabi yang
menyalahi adat kebiasaan – khawariqul ‘adah
(atau ia berlaku di luar logik akal). Tujuannya untuk kemuliaan dan
kebenaran di pihak para rasul dan nabi dan juga untuk melemahkan
musuh-musuhnya.
Mukjizat itu terbahagi kepada dua bentuk iaitu:
1. Mukjizat lahir
2. Mukjizat batin (maknawiah)
MUKJIZAT LAHIR
Ia adalah perkara yang mencarik adat yang berlaku pada seseorang
rasul dan nabi, yang dapat dilihat dengan mata lahir. Antara contohnya,
tongkat dicampak bertukar menjadi ular, manusia atau binatang mati
dihidupkan, penyakit kusta dan sopak dapat disembuhkan, mata buta dapat
dicelikkan, air yang sedikit dapat diminum oleh ratusan orang, dibakar
tidak hangus, tongkat dipukul ke batu menghasilkan pancutan air, bulan
terbelah dua, tongkat dapat membelah lautan dan sebagainya.
MUKJIZAT BATIN (MAKNAWIAH)
Mukjizat ini hanya pada makna sahaja, tidak pada rupa. Terasa adanya
dan boleh dinilai oleh mata hati (basyirah) sahaja. Tidak dapat dilihat
oleh mata lahir. Antara contohnya ialah wahyu-wahyu yang disampaikan
kepada rasul dan nabi yang mengandungi bermacam-macam ilmu pengetahuan
dan hukum-hakam tanpa mereka belajar seperti manusia biasa. Umpamanya Al
Quran, Injil, Taurat, Zabur dan Suhuf-Suhuf, ianya tidak dapat dilihat
dengan mata kepala kecuali setelah ditulis.
Mukjizat batiniah yang lain ialah:
. dapat tundukkan nafsu tanpa mujahadah
. Allah kurniakan bersih dari dosa dan kesalahan
. hati tidak terpaut dengan dunia dan kelazatan serta keindahannya
. mendapat ilmu dan tarbiah terus dari Allah atau mendapat wahyu
. manusia jatuh hati dan cinta luar biasa padanya
. musuh merasa gerun dengan kehebatannya
. sangat sabar dengan ujian-ujian dari kaumnya
. azamnya terlalu kuat, hati terlalu teguh, cintanya dengan Allah terlalu tinggi dan lain-lain lagi.
Mukjizat-mukjizat yang diberikan kepada nabi dan rasul bukan diberi
mengikut kehendak para rasul dan nabi itu sendiri. Tetapi dicatu sesuai
dengan hal semasa dan keperluan seseorang nabi dan rasul itu. Dan ia
tidak boleh dipelajari tetapi hadiah atau mauhibbah atau wahbiah dari
Allah. Dalam sejarah rasul-rasul dan nabi-nabi, mukjizat-mukjizat yang
pernah diberikan kepada mereka tidak sama di antara satu sama lain.
Kebiasaannya mereka diberi mukjizat di kedua-dua peringkat. Kalau dia
seorang nabi; ertinya dia bukan seorang pemimpin yakni bukan untuk
masyarakat; maka Allah berikan mukjizat yang sesuai dengan wataknya
sebagai seorang abid. Mungkin mukjizat lahir atau batin yang diberikan
itu sesuai dengan keperluannya sebagai abid.
Tetapi pada seorang Rasul yang dia adalah pemimpin umatnya, maka
Allah kurniakan mukjizat lahir dan batin (maknawiah), sesuai dengan
keperluannya berdepan dengan umat yang dipimpinnya. Rasul-rasul yang
paling banyak mendapat mukjizat ialah rasul-rasul yang mendapat pangkat
Ulul Azmi kerana mereka ini paling tahan, paling sabar berhadapan dengan
ujian-ujian berat daripada kerenah kaumnya. Pemberian mukjizat pada
nabi-nabi dan rasul-rasul ini tidak sama kerana keperluan mereka juga
berbeza antara satu sama lain. Adakalanya mereka tidak boleh
ikut-mengikut di antara satu sama lain.
Mukjizat Nabi Musa a.s. tidak sama dengan mukjizat Nabi Khaidir a.s.
Padahal Nabi Musa a.s. itu lebih besar darjat dan keutamaannya dari Nabi
Khaidir a.s. Nabi Musa salah seorang Ulul Azmi sedangkan Nabi Khaidir
a.s. hanya nabi, bukan rasul. Bahkan sesetengah ulama masih
mempertikaikan tentang kenabian Nabi Khaidir. Ada yang menganggap beliau
hanya orang soleh yang bertaraf wali sahaja. Tetapi antara mereka
berdua di suatu ketika, Nabi Khaidir diberi mukjizat maknawiah (batin).
Walhal di waktu itu tidak diberi kepada Nabi Musa. Tiga hari saja mereka
dapat berkawan. Sedangkan sebelum itu Nabi Khaidir sudah ingatkan Nabi
Musa, “Kau takkan sanggup ikut aku, kau takkan tahan sabar.” Ini kerana
peranan antara nabi dengan rasul itu berbeza. Nabi bukan pemimpin
sedangkan rasul adalah pemimpin. Nabi mengikut takrifnya ialah seorang
lelaki Islam yang merdeka, baligh dan berakal yang diberi wahyu tetapi
hanya untuk dirinya sendiri dan tidak wajib menyampaikannya kepada orang
lain. Bila tidak wajib menyampaikan, maknanya dia bukan seorang
pemimpin.
Sedangkan rasul, seorang lelaki Islam yang merdeka, baligh dan
berakal yang diberi wahyu dan dia wajib mengamalkannya dan wajib
menyampaikan kepada umatnya. Maknanya, dia pemimpin dan pendidik. Nabi
Musa a.s. seorang rasul, dia memimpin dan mendidik kaumnya. Antara
mukjizat maknawiyah yang ada pada Nabi Musa a.s. ialah tahan sabar, kuat
azam, kuat jiwa berhadapan dengan Firaun. Sangat sabar bila
disusah-susahkan oleh kerenah pengikutnya serta tahan berpindah-randah
di tanah gurun panas yang mencengkam itu atau bila sejuk terlalu dingin.
Ketabahan hatinya itu Allah nilai. Akhirnya Allah marah kepada Bani
Israil dengan disesatkan mereka selama 40 tahun dan dibiarkan
terumbang-ambing di Padang Teh. Nabi Musa juga turut sama teruji
bersama-sama pengikutnya itu. Walhal kesalahan itu bukan dibuat olehya.
Tetapi kerana Allah hendak menghukum orang lain, dia juga turut sama
terhukum. Walau bagaimanapun dia tetap tahan menderita dan sabar dengan
ujian yang sangat menyeksakan itu. Tahan jiwa, tahan sabar, kuat azam,
teguh hati dan tabahnya dengan ujian yang berat yang datang dari
perangai jahat umatnya. Ini mukjizat maknawiyah yang berlaku padanya.
Tetapi pada kebanyakan orang, bentuk-bentuk ini tidak dianggapnya
sebagai mukjizat kerana tidak dapat dilihat dengan mata kepala.
Manakala mukjizat maknawiah (batin) yang berlaku pada Nabi Khaidir
lain pula bentuknya yakni dikasyafkan. Dia nampak apa yang bakal berlaku
iaitu kapal akan dimusnahkan oleh perompak. Langsung kapal itu
ditenggelamkannya. Cuba bayangkan kalau Nabi Musa pun dapat mukjizat
maknawiah begitu? Dia juga kemudiannya akan tenggelamkan kapal itu.
Walhal dia pemimpin umatnya. Tentulah pengikutnya lebih sulit hendak
mengikut kepimpinannya dan akan mempertikaikan perbuatannya. Dia
dianggap pula sebagai perosak dan penzalim.
Macamlah pemimpin sekarang ini, kalau Allah kurniakan dia keramat
maknawiah, katalah dia membakar Mercedes atau bunuh orang. Sebab dia
nampak batin orang itu akan merompak dengan menggunakan Mercedes itu.
Apa yang akan terjadi? Bolehkah orang ramai terima kepimpinan begitu?
Tentu orang akan tolak bahkan boleh jadi orang akan tuduh dia sebagai
pembunuh! Jadi Nabi Khaidir diberi mukjizat bentuk itu kerana dia tidak
memimpin ummah.
Manakala Nabi Musa a.s. tidak diberikan mukjizat maknawiah seperti
Nabi Khaidir a.s. di waktu itu. Kalaulah Nabi Musa diberi kasyaf, nampak
apa yang akan terjadi sepertimana Nabi Khaidir, tentulah haru-biru
masyarakat. Ada yang akan marah dan mengamuk kerana harta benda mereka
dijahanamkan. Walhal mengenai strategi perang atau berkait dengan halhal
keselamatan ummah, Allah kurniakan mukjizat lahir pada Nabi Musa a.s.
Bukan untuk dirinya tetapi untuk keselamatan umum. Buktinya, sewaktu
tali-tali ahli-ahli sihir Firaun bertukar menjadi ular, tongkat Nabi
Musalah yang berperanan menjadi ular besar yang menelan habis kesemua
ular-ular Firaun itu.
Bukankah ini di luar logik, di luar kebiasaan. Inilah mukjizat zahir.
Allah lakukan sihir itu tidak memberi kesan langsung dan tongkat mampu
menjadi ular besar yang menelan seluruh ular-ular itu. Ini menunjukkan
mukjizat bentuk itu amat perlu di waktu itu untuk meyakinkan orang ramai
yang menyaksikan tentang keagungan Allah dan demi menyelamatkan
keyakinan umat. Di atas kejadian-kejadian inilah akhirnya ahli-ahli
sihir itu turut beriman kepada Allah dan kepada Nabi Musa. Firman Allah
SWT: “Lalu ahli-ahli sihir itu bersujud seraya berkata: ‘Kami telah beriman dengan Tuhan Harun dan Musa’.” (At Taha: 70)
Begitu juga mukjizat tongkat Nabi Musa dapat membelah laut sewaktu
dikejar Firaun dan tentera-tenteranya. Ini perlu di waktu itu untuk
keselamatan Nabi Musa dan kaumnya. Sekali-gus membunuh mati
penentang-penentang Allah itu. Ini juga luar biasa dan di luar logik.
Mana mungkin hanya sebatang tongkat bisa membelah lautan? Mustahil.
Tetapi itulah yang terjadi dan telah berlaku. Inilah mukjizat lahir Nabi
Musa yang berlaku yang sangat diperlukan oleh Nabi Musa demi untuk
menyelamatkan umatnya. Allah lakukan ini semua untuk keselamatan
kekasih-Nya dan meyakinkan lagi kaumnya.
Contoh mukjizat Nabi Ibrahim pula, Raja Namrud dan rakyatnya kerana
terlalu marah dengan pegangan dan perjuangan Nabi Ibrahim lantas
menangkap dan mahu membunuhnya. Dicampakkan ke dalam api yang menjulang
tinggi laksana gunung. Api mengikut kebiasaan adatnya membakar. Tetapi
aneh! Api di waktu itu tidak pun membakar Nabi Ibrahim. Bahkan berlaku
sebaliknya. Nabi Ibrahim terasa sejuk. Ini berlaku di luar kebiasaan
atau di luar logik. Inilah mukjizat zahir. Allah lakukan api sebesar itu
tidak menjadi sebab membakar Nabi Ibrahim. Hal ini amat perlu di waktu
itu. Kalau tidak, tentunya Nabi Ibrahim sudah terbakar hangus.
Pada Rasulullah SAW pula, antara mukjizat yang berlaku padanya ialah
diberi ilmu tanpa belajar. Pernah musuh-musuh baginda di kalangan
orang-orang Yahudi telah menghantar pendita-penditanya untuk menguji
Baginda. Mereka menyoal baginda dengan tujuan memberi malu, menjatuhkan
maruah dan kewibawaan Baginda.
Biasanya seorang yang tidak pernah belajar di mana-mana sekolah, yang
tidak tahu membaca dan menulis pula, tentulah tidak dapat menjawab
soalan-soalan yang dikemukakan. Tetapi yang anehnya, semua soalan yang
diajukan walau apa bentuk masalah atau persoalannya, semuanya dapat
dijawab oleh Rasulullah SAW dengan baik dan tepat. Dan ini sangat
memeranjatkan musuh. Bahkan mereka pula yang malu dan akur dengan
jawapan-jawapan Baginda itu. Akhirnya mereka pulang dengan hampanya
kerana ketua pendita mereka sendiri telah memeluk Islam, setelah
mendapati kebenaran Rasulullah SAW. Ini berlaku di luar logik.
Inilah yang dikatakan mukjizat maknawiah. Allah kurniakan mukjizat
ini menunjukkan perlu di waktu itu dan sesuai pula dengan hal-hal semasa
kerana yang datang itu semuanya cerdik pandai yang hendak menguji
keilmuan Rasulullah SAW. Kalau tidak tentulah kebenaran Allah dan
Rasul-Nya akan ditolak oleh musuh buat selama-lamanya.
Daripada huraian-huraian di atas, nyatalah Allah kurniakan mukjizat
pada rasul-rasul dan nabi-nabi-Nya bukan sesuka hati, tetapi dicatu
mengikut keperluan semasa. Untuk tujuan kemudahan, keindahan dan
keselamatan ummah. Kebanyakan nabi-nabi dan rasul-rasul diberikan
mukjizat maknawiah lebih daripada mukjizat lahiriah. Rasul-rasul yang
paling banyak mendapat mukjizat lahiriah dan maknawiah ialah di kalangan
lima orang yang berpangkat Ulul Azmi sahaja. Iaitu Rasulullah SAW, Nabi
Ibrahim, Nabi Isa, Nabi Musa dan Nabi Nuh a.s. Mereka ini semuanya
terlalu kuat azam, hati teguh, hati terlalu kuat bergantung dengan
Allah, sabar dan tabah dalam meng-hadapi ujian-ujian dan kedegilan
kaum-kaum mereka. Demi-kianlah huraian secara ringkas tentang mukjizat.
Moga-moga kita sama-sama memahaminya.
KARAMAH
Karamah adalah dari bahasa Arab yang bermaksud
kemuliaan atau kemurahan iaitu kemuliaan atau kemurahan yang Allah
kurniakan pada hamba-Nya yang bertaqwa, yang bukan bertaraf rasul dan
nabi tetapi pada yang bertaraf wali. Ia berlaku pada seseorang itu
dengan menyalahi adat kebiasaan, di luar logik akal atau khawariqul
‘adah. Umpamanya dapat rezeki tanpa diduga atau tanpa logik, dapat ilmu
tanpa berguru, dapat bantuan-bantuan yang tidak terduga, dapat kasyaf,
hatif dan firasat. Ini semua dikatakan karamah.
Apa yang kita sebut tadi semuanya adalah kemuliaan atau kemurahan
yang datangnya dari Allah. Siapa yang mahu menafikan bahawa itu semua
adalah satu kemuliaan? Memiliki karamah maknanya memiliki beberapa
kemuliaan yang Allah kurniakan tanpa diduga, tanpa usaha, tanpa logik
dan di luar kebiasaan atau menyalahi adat.
Karamah boleh dibahagikan kepada dua bentuk iaitu:
1. Karamah zahir
2. Karamah maknawiah (batiniah)
KARAMAH ZAHIR (KARAMAH LAHIR)
Ia boleh dilihat oleh mata kepala kerana mata mudah melihat dan
menilainya. Antara contohnya, dapat berjalan di atas air, dapat terbang
di udara, ditikam atau ditembak tidak lut, racun diminum tidak membawa
maut, daun dipegang bertukar men-jadi duit, digenggam buah keluar darah,
binatang ganas seperti harimau jadi jinak dan jadi khadamnya, boleh
melompat ke atas gunung dan ribuan macam bentuk lagi. Untuk mengetahui
secara luas, saya cadangkan pada para pembaca membaca buku
Jami’u Karamatil Auliya’
KARAMAH MAKNAWIAH (KARAMAH BATINIAH)
Karamah ini hanya pada makna saja, tidak pada rupa. Karamah ini tidak
dapat dilihat oleh mata lahir tetapi boleh dirasa adanya dan dinilai
oleh mata hati sahaja. Ia lebih baik dari karamah lahir dan lebih
berkesan. Contohnya, mudah memerangi hawa nafsu tanpa mujahadah yang
bersungguh-sungguh, hati tidak terpaut dengan dunia, mendapat ilmu tanpa
belajar (ilmu laduni), lidah masin yakni cakap atau nasihat mudah
terkesan di hati orang hingga boleh mengubah jiwa dan sikap seseorang
dengan cepat, kasyaf, hatif dan rasa hatinya tepat. Itulah yang
dikatakan ilmu firasat. Dalam Hadis, sabda Rasulullah SAW: “Hendaklah kamu takuti firasat orang mukmin kerana dia melihat dengan cahaya dari Allah.” (Riwayat Tirmizi dan At Tabrani)
Karamah maknawiah itu juga termasuklah seseorang itu mendapat kasyaf
atau dapat melihat alam ghaib, orang lain memberi kasih sayang yang luar
biasa padanya, musuh terasa gerun dan memandangnya hebat tanpa dia
mengetahuinya, dia istiqamah beramal sama ada amalan fardhu ataupun
sunat. Jiwanya juga tenang kerana hatinya kuat dengan Allah dan terlalu
sabar waktu diuji. Sama ada dipuji atau dikeji, dia tidak terasa
apa-apa. Tanpa mujahadah, baginya tidak ada perbezaan antara pujian dan
kejian. Jiwanya teguh serta mempunyai azam yang kuat dalam menegakkan
kebenaran. Walau apa pun bentuk ujian yang ditimpakan padanya, ia tidak
menggoncangkan sikap dan jiwanya.
Karamah ini diberi mengikut keperluan seseorang, sesuai dengan
keadaan semasa dan kepentingannya. Kalau dia seorang abid, ertinya dia
bukan seorang pemimpin masyarakat, Allah berikan karamah batin yang
bersesuaian dengan watak abidnya itu. Manakala pada seorang pemimpin
yang diperlukan oleh umatnya, selalunya Allah kurniakan karamah zahir
atau batin sesuai dengan keperluannya pula. Sayidina Abu Huzaifah r.a.
adalah seorang ahli abid, bukan pemimpin. Karamah maknawiah yang Allah
kurniakan padanya ialah dapat mengetahui sama ada seseorang itu munafik
atau tidak. Sebab itu sekiranya ada orang yang meninggal dunia, Sayidina
Umar akan melihat sikap Abu Huzaifah terlebih dahulu. Kalau Abu
Huzaifah menyembahyangkan jenazah tersebut, maka dia pun akan turut
serta.
Begitulah sebaliknya. Ertinya, Sayidina Umar tidak diberi karamah
batin sepertimana karamah Abu Huzaifah yang mengetahui orang munafik.
Padahal dari segi ilmu lahirnya, siapa yang lebih tinggi darjat dan
kemuliaannya antara mereka berdua? Tentulah kelebihannya ada pada
Sayidina Umar. Beliau termasuk antara sepuluh Sahabat yang dijamin
Syurga oleh Rasulullah, tergolong antara Sahabat yang rapat dengan
Rasulullah, yang terawal memeluk Islam, mertua Rasulullah, ahli Badar
serta khalifah yang kedua selepas Rasulullah. Kelebihannya juga pernah
disabdakan oleh Rasulullah SAW sendiri, antaranya: “Kalaulah ada nabi
selepas aku, tentulah dia Umar bin Al Khattab.” (Riwayat Ahmad, Tirmizi
dan Hakim) Kuatnya iman Sayidina Umar sehingga Rasulullah pernah berkata
sekiranya suatu lorong itu pernah dilalui oleh Sayidina Umar, maka
syaitan selama-lamanya tidak akan menempuh jalan tersebut. Jika syaitan
tempuh jalan itu, ia terasa sakit, menderita dan terseksa. Betapa
pulalah kalau ia berjumpa dengan Sayidina Umar. Tentulah lagi dahsyat
kesannya.
Itulah antara kelebihan yang ada pada Sayidina Umar. Tetapi pelik,
mengapa Sayidina Umar tidak dapat kenal siapa orang yang munafik? Mengapa
Abu Huzaifah pula yang dapat karamah itu? Ini kerana Abu Huzaifah lebih
kepada watak abid daripada watak pemimpin. Karamah Sayidina Abu
Huzaifah kebanyakan untuk dirinya tetapi karamah Sayidina Umar untuk
keselamatan masyarakat dan umat yang dipimpinnya. Kalau karamah itu
diberi kepada Sayidina Umar, tentu sukar baginya untuk memimpin umat dan
meratakan kasih sayang terhadap rakyat yang sedang dididiknya.
Akibatnya, tentulah haru-biru masyarakat.
Karamah Sayidina Umar bukan untuk dirinya sahaja tetapi ia ada
hubungkait dengan kepentingan masyarakat umum. Pernah berlaku, sewaktu
Sayidina Umar berada di Madinah, dia dapat memberikan arahan kepada
ketua tenteranya bernama Sariyah di Palestin. Waktu itu Sayidina Umar
sedang menyampaikan khutbah dan Tuhan telah perlihatkan kepadanya secara
kasyaf tentang keadaan tenteranya yang di dalam bahaya.
Anehnya, Sayidina Umar dapat memberitahu ketua tenteranya, “Hai
Sariyah, tolong betulkan kedudukan tentera kamu. Naik di atas bukit
kerana di belakang bukit itu ada satu pasukan tentera musuh akan memukul
kamu.” Ketua tentera tersebut pula dapat mendengar dengan jelas
kata-kata Sayidina Umar itu dan terus membetulkan kedudukan tenteranya.
Sedangkan di waktu itu tidak ada telefon, faks atau internet dan
lain-lain alat-alat perhubungan teknologi canggih. Tetapi begitulah
canggihnya karamah Sayidina Umar ini. Suara taqwanya sudah cukup untuk
didengar oleh ketua tenteranya dari jarak 1000 batu tanpa menggunakan
apa-apa alat pun. Untuk menyelamatkan umat, Allah beri karamah kepada
Sayidina Umar sesuai dengan peranannya sebagai seorang pemimpin yang
tugasnya menyelamatkan umat. Allah berikan karamah kepada seorang
pemimpin tidak sama dengan karamah yang diberi kepada orang soleh yang
membawa dirinya sahaja. Apakah hikmahnya? Karamah itu tujuannya untuk
keindahan, bantuan dan keselamatan tetapi kalau menimbulkan kesulitan,
ia bukan lagi satu karamah atau kemuliaan. Bahkan dianggap satu
penghinaan pula.
Sebagai contoh, katalah ada seorang pemimpin yang berdakwah ke
kawasan pedalaman. Dengan izin Allah, dia dikurniakan karamah boleh
berjalan atas air. Bila dia sampai di sungai, dia terus meluncur
berjalan di atas air. Sedangkan pengikut-pengikutnya tidak. Cuba
gambarkan bagaimana dengan keadaan pengikut-pengikutnya yang ikut sama.
Tentulah mereka tertinggal di belakang sedangkan pemimpinnya sudah
sampai ke seberang. Ini tentulah menjadi bala kepada mereka, bala
ditinggal pemimpin. Pengikut tertinggal 3 jam, pemimpin pula terpaksa
menunggu 3 jam. Sebab itulah Allah tidak berikan karamah bentuk itu
kepada para pemimpin. Contoh lain, katakanlah seorang ketua panglima
perang yang membawa bersama-samanya tentera yang terpaksa menempuh
gurun, padang pasir dan bukit-bukit serta gunung-ganang. Pemimpin
tersebut dapat melompat ke sebelah bukit atau gunung itu tetapi
pengikut-pengikutnya tidak. Terpinga-pingalah pengikut-pengikutnya
mencari jalan untuk sampai kepada pemimpinnya. Tentulah susah, payah dan
makan masa yang lama.
Pemimpin juga dapat bala. Bala menunggu pengikut. Akhirnya sama-sama
susah. Walaupun pemimpin tersebut dapat melompat, sampai dulu dalam
sekelip mata tetapi terpaksa menunggu anak buah, itu pun satu penyeksaan
juga. Adakalanya Allah berikan karamah pada seseorang itu tanpa
disedarinya. Kebanyakan mereka itu bukan dikurniakan karamah lahir
tetapi karamah maknawiah. Sebab itu sesetengah orang tidak menganggap
itu karamah.
Contohnya:
1. Lidah masin
Biasanya dikurniakan kepada seorang pemimpin. Di mana saja dia
memberi kuliah, nasihat, tunjuk ajar, berdakwah dan sebagainya, ianya
mudah diterima masyarakat dan boleh mengubah hati mereka. Akhirnya
berubahlah sikap masyarakat.
2. Kasyaf Karamah ini menjadikan Sayidina Umar
nampak apa yang sedang berlaku pada tentera-tenteranya. Karamah ini
penting kerana dapat menyelamatkan seluruh tentera Islam itu. Ertinya
menyelamatkan umatnya. Banyak lagi karamah-karamah yang dikurniakan pada
pemimpin-pemimpin selain daripada Sayidina Umar yang semuanya untuk
keindahan, kemudahan dan keselamatan umat.
3. Firasat
Sayidina Umar pernah berkata, “Akan ada nanti dari sulbiku se-orang
yang akan memenuhi bumi dengan keadilan dan bertanda di dahinya.” Itulah
dia Sayidina Umar Abdul Aziz, cicit Sayidina Umar yang menjadi khalifah
dan mujaddid di kurun pertama yang terkenal taqwa dan warak dalam
sejarah itu. Pemimpinpemimpin yang mendapat karamah-karamah ini tidak
banyak kerana Allah kurniakan hanya pada pemimpin-pemimpin yang sangat
soleh, yang sangat sabar menanggung ujian yang begitu berat ditimpakan
kepada mereka.
4. Ilmu laduni
Iaitu ilmu yang Allah kurniakan pada seseorang yang terus jatuh ke
hatinya, tanpa dia belajar, tanpa membaca, tanpa mentelaah dan tanpa
berguru. Ianya terus jatuh ke hati dan akhirnya jadi ilmu. Ini biasanya
diberikan pada pemimpin-pemimpin yang bertaqwa dan yang warak. Orang
yang sayang kepadanya, terlalu sayang hingga hilang pertimbangan.
Sebaliknya orang yang benci kepadanya juga terlalu benci sehingga hilang
pertimbangan. Hikmahnya, orang yang kasihkannya itulah yang akan jadi
kawan untuk membantu perjuangannya. Manakala terhadap orang yang
membencinya, dia dapat bersabar dengan mereka. Maka dia akan dapat
pahala sabar dari-Nya.
5. Hatif
Iaitu mendengar suara tetapi tidak nampak lembaganya sama ada dari
jin yang soleh, malaikat atau waliyullah. Suara itu adakalanya membawa
berita gembira atau berita yang negatif. Tujuannya Allah hendak
menghiburkannya. Kalau berita itu berita gembira, boleh
menggembirakannya. Sebaliknya kalau berita itu duka, juga akan
menggembirakannya kerana ia telah tahu terlebih dahulu.
Sekurang-kurangnya dia boleh bersiap sedia menghadapi ujian itu. Atau
agar dia dapat mengelak daripada bahaya itu sebagai rahmat dari Allah.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar