SYARAT TAUBAT ATAS DOSA DENGAN ALLAH DAN MANUSIA
Kita sentiasa berada dalam dosa.
Dosa-dosa itulah yang menjadi hijab antara hamba dengan Allah SWT dan
kerananya juga Allah memandang hamba-Nya itu dengan penuh benci dan
murka sehingga terhijab seluruh rahmat dan kasih sayang-Nya. Bila ini
terjadi, apa saja amal ibadah dan kebajikan yang kita buat, Allah tidak
pandang dan tidak terima. Yakni pahalanya tergantung atau tidak sampai
kepada Allah. Bahkan bukan itu saja, di Akhirat besok, Allah akan
menghukum dengan Neraka yang maha dahsyat. Oleh itu wajib setiap hamba
Allah itu bertaubat dengan segera terutamanya apabila melakukan dosa dan
kesalahan.
Taubat ertinya kembali merujuk kepada Allah yang Maha Pengampun dan
Maha Penyayang. Menyerah diri (surrender) pada-Nya dengan hati penuh
penyesalan yang sungguh-sungguh. Yakni kesal, sedih, dukacita serta rasa
tidak patut di atas dosa-dosa yang dilakukan sehingga menangis
mengeluarkan air mata. Hati terasa pecah-pecah bila mengingati dosa-dosa
yang dilakukan itu. Merayu moga-moga Allah ambil perhatian. Memohon
agar Allah yang Maha Pengampun akan mengampunkannya. Meminta agar Allah
memandang dan memberi dengan penuh kasih sayang. Hati yang pecah-pecah
itu menjadikan anggota-anggota lahir (mata, telinga, kepala, kaki,
tangan, kemaluan) tunduk dan patuh dengan syariat yang Allah telah
tetapkan dan berjanji tidak akan mengulangi lagi perbuatanperbuatan
derhaka itu.
Itulah pengertian taubat. Tidak sepertimana sesetengah orang memahami
pengertian taubat selama ini. Kata mereka, cukup dengan hanya
mengucapkan istighfar di mulut, “ Astaghfirullahal azim.” Hati tidak
merasa bersalah dan berdosa. Tidak semudah itu Allah SWT hendak menerima
taubat hamba-hamba-Nya kecuali setelah menempuh syarat-syarat (proses)
yang telah ditetapkan-Nya.
Syarat-syarat taubat ada dua bahagian sebagaimana dosa dan pahala terbahagi kepada dua, iaitu:
a. syarat taubat di atas dosa dan kesalahan dengan Allah
b. syarat taubat di atas dosa dan kesalahan dengan sesama manusia
a. syarat taubat di atas dosa dan kesalahan dengan Allah
b. syarat taubat di atas dosa dan kesalahan dengan sesama manusia
SYARAT TAUBAT DOSA DENGAN ALLAH
Antara syarat-syarat taubat yang berhubung kait dengan Allah ialah:
1. Menyesal sungguh di atas dosa-dosa yang telah dilakukan. Yakni terasa kesal, sedih, dukacita, rasa tidak patut kerana melanggar syariat Allah. Sekaligus datang perasaan menyerah diri kepada-Nya.
2. Berazam bersungguh-sungguh tidak akan mengulangi lagi perkara-perkara yang menjadi larangan Allah itu.
3. Meninggalkan perkara-perkara yang mendatangkan dosa-dosa dengan Allah sama ada dosa besar atau dosa kecil.
1. Menyesal sungguh di atas dosa-dosa yang telah dilakukan. Yakni terasa kesal, sedih, dukacita, rasa tidak patut kerana melanggar syariat Allah. Sekaligus datang perasaan menyerah diri kepada-Nya.
2. Berazam bersungguh-sungguh tidak akan mengulangi lagi perkara-perkara yang menjadi larangan Allah itu.
3. Meninggalkan perkara-perkara yang mendatangkan dosa-dosa dengan Allah sama ada dosa besar atau dosa kecil.
a. Antara contoh-contoh dosa besar ialah meninggalkan sembahyang,
tidak puasa, tenung nasib, minum arak, zina, judi, rasuah, riba,
memfitnah, mengumpat, membunuh dan lain-lain lagi.
b. Di antara dosa-dosa kecil ialah mendedahkan aurat, bergaul bebas
antara lelaki dan perempuan, mendengar nyanyian yang menaikkan nafsu
syahwat, bercakap perkaraperkara lucah, bergurau berlebih-lebihan,
berkelakar, membazir dan lain-lain lagi.
Oleh itu, kalaulah selama ini kita terlibat dengan perbuatan yang
haram (seperti riba, mendedahkan aurat, minum arak) maka kita tidak akan
buat lagi atau terus tinggalkan perbuatan tersebut. Juga kalau kita
terlibat dengan dosa-dosa kerana meninggalkan perkara-perkara wajib
(seperti meninggalkan sembahyang dan tinggal puasa), maka kita tidak
akan meninggalkannya lagi. Ertinya kita terus melaksanakan
perkara-perkara yang wajib dengan bersungguh-sungguh dan membayar
(qadha) segala perintah wajib yang tertinggal.
SYARAT TAUBAT DOSA DENGAN MANUSIA
Sekiranya seseorang itu berbuat dosa dan kesalahan yang ada hubungan
sesama manusia, antara syarat-syarat taubat yang mesti ditempuhi ialah:
1. Menyesal sungguh-sungguh di atas segala kesalahan yang dibuat terhadap orang lain itu. Benar-benar terasa di hati
perasaan sedih, dukacita dan rasa tidak patut berbuat begitu.
2. Meninggalkan terus perkara-perkara yang mendatangkan dosa dengan manusia.
3. Berazam bersungguh-sungguh untuk tidak mengulangi perkara-perkara yang mendatangkan dosa yang ada hubungan dengan manusia itu.
4. Meminta maaf atau meminta redha (halal) kepada orang yang kita telah berbuat dosa terhadapnya atau bayar semula ganti rugi atau pulangkan barang yang telah diambil.Dosadosa sesama manusia ini kalau hendak disebutkan terlalu banyak.
1. Menyesal sungguh-sungguh di atas segala kesalahan yang dibuat terhadap orang lain itu. Benar-benar terasa di hati
perasaan sedih, dukacita dan rasa tidak patut berbuat begitu.
2. Meninggalkan terus perkara-perkara yang mendatangkan dosa dengan manusia.
3. Berazam bersungguh-sungguh untuk tidak mengulangi perkara-perkara yang mendatangkan dosa yang ada hubungan dengan manusia itu.
4. Meminta maaf atau meminta redha (halal) kepada orang yang kita telah berbuat dosa terhadapnya atau bayar semula ganti rugi atau pulangkan barang yang telah diambil.Dosadosa sesama manusia ini kalau hendak disebutkan terlalu banyak.
Secara ringkasnya ia boleh dibahagikan kepada empat kategori iaitu:
a. Dosa yang ada hubungan dengan harta.
Contohnya hutang yang tidak dibayar, harta yang dicuri, dirampas, ditipu, dibinasakan dan lain-lain lagi. Ini semua mesti minta dihalalkan atau meminta maaf pada orang yang bersangkutan atau bayar hutang atau dibayar ganti ruginya atau seumpamanya.
Contohnya hutang yang tidak dibayar, harta yang dicuri, dirampas, ditipu, dibinasakan dan lain-lain lagi. Ini semua mesti minta dihalalkan atau meminta maaf pada orang yang bersangkutan atau bayar hutang atau dibayar ganti ruginya atau seumpamanya.
b. Dosa yang ada hubungan dengan peribadi.
Contohnya pukul, tempeleng, cubit, rotan, dera seperti membuli, mengikat, merantai, menyeksa dengan barangbarang tajam atau binatang-binatang bisa, mencacatkan anggotanya atau memotong anggotanya, mengurung atau memenjarakannya dan lain-lain. Dosa-dosa ini semuanya mesti diminta maaf kepada orang berkenaan dan bersedia menerima hukuman mengikut ketentuan syariat sekiranya dia meminta untuk mengenakan hukuman di atas perbuatan kita itu.
Contohnya pukul, tempeleng, cubit, rotan, dera seperti membuli, mengikat, merantai, menyeksa dengan barangbarang tajam atau binatang-binatang bisa, mencacatkan anggotanya atau memotong anggotanya, mengurung atau memenjarakannya dan lain-lain. Dosa-dosa ini semuanya mesti diminta maaf kepada orang berkenaan dan bersedia menerima hukuman mengikut ketentuan syariat sekiranya dia meminta untuk mengenakan hukuman di atas perbuatan kita itu.
c. Dosa yang ada hubungan dengan maruah atau agamanya.
Misalnya memberi malu di depan khalayak ramai, mengumpat dirinya, menghinanya, menuduh dia dengan tuduhan-tuduhan yang tidak benar, fitnah dan lain-lain kesalahan. Ini mesti diminta maaf atau minta redha.
Misalnya memberi malu di depan khalayak ramai, mengumpat dirinya, menghinanya, menuduh dia dengan tuduhan-tuduhan yang tidak benar, fitnah dan lain-lain kesalahan. Ini mesti diminta maaf atau minta redha.
d. Dosa yang ada hubungan dengan keluarganya.
Contohnya kita pernah pegang-pegang, raba-raba, cium anak gadisnya atau zinai anggota keluarganya atau bunuh ahli keluarganya dan lain-lain. Maka hendaklah minta maaf dan minta redha dari keluarganya. Kalau mereka tidak redha dan maafkan, kenalah sanggup diapa-apakan sahaja oleh pihak keluarganya itu sama ada dipukul, ditempeleng dan sebagainya mengikut yang ditentukan oleh syariat.
Contohnya kita pernah pegang-pegang, raba-raba, cium anak gadisnya atau zinai anggota keluarganya atau bunuh ahli keluarganya dan lain-lain. Maka hendaklah minta maaf dan minta redha dari keluarganya. Kalau mereka tidak redha dan maafkan, kenalah sanggup diapa-apakan sahaja oleh pihak keluarganya itu sama ada dipukul, ditempeleng dan sebagainya mengikut yang ditentukan oleh syariat.
Di sini kita dapat lihat bahawa bertaubat terhadap dosa dengan sesama
manusia lebih berat daripada dosa dengan Allah. Ia mesti menempuh empat
syarat tetapi dosa dengan Allah hanya tempuh tiga syarat.
Semua tuntutan syariat ini mesti dibuat mengikut kaedah di atas, barulah taubat itu diterima oleh Allah. Sungguhpun begitu bukan mudah untuk menunaikan syarat-syarat tadi melainkan setelah memiliki hati yang benar-benar ikhlas dan surrender (menyerah sebulat hati) pada-Nya. Kalau tidak dapat menunaikan syarat-syarat ini, taubat itu tetap tidak akan diterima. Orang yang egonya tinggi amat berat untuk bertaubat. Lebih-lebih lagi dosa yang dilakukan itu terhadap sesama manusia.
Semua tuntutan syariat ini mesti dibuat mengikut kaedah di atas, barulah taubat itu diterima oleh Allah. Sungguhpun begitu bukan mudah untuk menunaikan syarat-syarat tadi melainkan setelah memiliki hati yang benar-benar ikhlas dan surrender (menyerah sebulat hati) pada-Nya. Kalau tidak dapat menunaikan syarat-syarat ini, taubat itu tetap tidak akan diterima. Orang yang egonya tinggi amat berat untuk bertaubat. Lebih-lebih lagi dosa yang dilakukan itu terhadap sesama manusia.
Begitulah kasih sayang Allah kepada hamba-hamba-Nya kalau mereka
membuat dosa-dosa. Masih ada peluang bertaubat untuk mendapat keampunan
dari Allah dengan menempuh syarat-syarat yang telah disebutkan. Kecuali
dosa syirik yang tidak mendapat keampunan dari Allah. Ini telah
dinyatakan di dalam firman-Nya: “Sesungguhnya Allah tidak akan
mengampunkan dosa-dosa syirik tetapi akan mengampunkan selain itu.” (An
Nisaa’: 48)
Maknanya selain syirik, orang-orang yang bertaubat daripada
dosa-dosanya akan diampunkan oleh Allah. Apabila diampunkan, maka
samalah dia seperti orang yang tidak berdosa. Sabda Rasulullah SAW:
Sabda Rasulullah SAW: “Orang yang bertaubat daripada dosa sepertilah orang yang tidak berdosa.” (Riwayat At Tabrani)
Sabdanya yang lain: “Sesungguhnya Allah menyukai seorang mukmin yang terjerumus berbuat dosa tetapi bertaubat.” (Riwayat Ahmad)
Seterusnya Sabda Baginda lagi: “Sesungguhnya Allah menerima taubat
hamba-Nya selama nyawa belum sampai ke tenggorokan.” (Riwayat Ahmad)
“Semua anak Adam pembuat kesalahan, dan sebaik-baik pembuat kesalahan ialah mereka yang bertaubat.” (Riwayat Addarami)
“Tiada sesuatu yang lebih disuaki Allah daripada seorang pemuda yang bertaubat.” (Riwayat Ad Dailami)
Allah juga memberitahu kita dalam firman-Nya: “Maka barangsiapa yang bertaubat, sesudah melakukan kejahatan itu dan membaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Al Maidah: 39)
Allah juga memberitahu kita dalam firman-Nya: “Maka barangsiapa yang bertaubat, sesudah melakukan kejahatan itu dan membaiki diri, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Al Maidah: 39)
Firman Allah yang bermaksud: “Tidakkah kamu tahu, sesungguhnya Allah
yang mempunyai kerajaan langit dan bumi, diseksa-Nya siapa yang
dikehendaki-Nya dan diampuni-Nya bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Dan
Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.” (Al Maidah: 40)
Allah berfirman lagi: “Dan barangsiapa yang mengerjakan ke-jahatan dan
menganiaya dirinya kemudian dia memohon ampun kepada Allah, nescaya dia
mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (An Nisaa’: 110)
Berdasarkan Hadis-Hadis dan ayat-ayat Al Quran tadi, dapat difahami
bahawa wajib setiap orang Islam itu bertaubat daripada dosa-dosanya
supaya tidak menjadi hijab antara dia dengan Allah SWT (huraian lanjut
dalam Bab 28: Rahsia Hati). Setelah bersih daripada dosa, hijab pun
terangkat. Terhubunglah kembali kasih Allah yang terputus selama ini.
Dia memandang hamba-Nya itu dengan pandangan penuh kasih sayang sehingga
rahmat-Nya melimpah ruah. Justeru itu, hiduplah si hamba yang bertaubat
itu dengan penuh bahagia di dunia dan mendapat balasan Syurga di
Akhirat.
Demikianlah jika sebaliknya berlaku. Kalau hamba itu tidak bertaubat
daripada dosa-dosanya, ertinya dia akan sentiasa berada dalam keadaan
dosa. Maka terhijablah dia dengan Allah SWT. Hubungannya dengan Allah
terputus. Di waktu itu Allah memandangnya dengan penuh kebencian dan
kemurkaan. Rahmat dan kasih sayang Allah terputus. Seluruh amal
ibadahnya tergantung. Di Akhirat nanti Allah seksa lebih dahulu dengan
azab yang amat pedih.
Sebab itu Allah meminta dan memujuk hamba-hamba-Nya supaya segera
bertaubat. Firman-Nya: “Dan bersegeralah kamu kepada ampunan Tuhanmu dan
kepada Syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk
orang yang bertaqwa, iaitu orang yang menafkahkan (hartanya), baik di
waktu lapang mahu pun sempit, dan orang yang menahan amarahnya dan
memaafkan (kesalahan) orang. Dan Allah menyukai orang yang membuat
kebajikan. Dan juga orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau
menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun
terhadap dosa-dosa mereka, dan siapa lagi yang dapat mengampunkan dosa
selain daripada Allah. Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu
sedang mereka mengetahui.
Firman Allah: “Mereka itu balasannya ialah ampunan dari Tuhan
mereka dan Syurga yang di dalamnya mengalir sungai-sungai, sedang
mereka kekal di dalamnya, dan itulah sebaik-baik pahala orang yang
beramal.” (Ali Imran: 133-136)
Berdasarkan ayat ini Allah meminta kita bersegera bertaubat. Yakni
membesihkan diri dari dosa dan menyerah diri sepenuh hati pada Allah,
sebelum kedatangan mati atau sebelum bertemu dengan-Nya. Kerana mati itu
tidak tahu bila masanya. Boleh jadi mengejut, datang tiba-tiba. Setelah
bertaubat, Allah menyuruh kita segera mengejar Syurga. Yakni dengan
cara melakukan amal soleh atau amal kebajikan seperti berjuang,
berkhidmat kepada masyarakat, bersedekah, menahan marah, memaafkan
kesalahan orang dan sebagainya. Orang yang tidak bertaubat ertinya orang
yang berdosa.
Jika dalam waktu yang sama dia beramal ibadah atau mengadap Allah,
perbandingannya samalah dengan seorang rakyat datang mengadap raja
iaitu:
a. Jika seseorang itu terlibat dengan dosa-dosa besar, dirinya umpama
seorang rakyat yang hendak bertemu raja sedangkan seluruh badan dan
pakaiannya penuh dengan najis tahi anjing yang sangat busuk dan
menjijikkan. Najis tahi anjing itu bukankah najis mughallazah, yakni
najis yang amat be-rat. Jadi dia bukan saja tidak dapat berjumpa dengan
raja bahkan di pagar istana lagi sudah ditangkap dan dihukum penjara
oleh pengawal-pengawal istana, kerana dianggap mengotori majlis raja.
b. Orang yang melakukan dosa-dosa kecil pula macamlah seorang rakyat
yang hendak bertemu dengan raja tapi badan dan pakaiannya penuh dengan
najis tahi ayam atau tahi kucing atau tahi lembu yang sangat busuk dan
sangat dibenci orang. Macam nasib orang tadi juga, belum sempat berjumpa
raja, di pagar istana lagi dia sudah ditangkap dan dihukum penjara.
Cuma hukuman yang dijatuhkan mung-kin agak ringan sedikit berbanding
dengan orang yang pertama tadi.
c. Demikianlah juga berlaku dengan orang yang melakukan
perbuatan-perbuatan makruh. Orang ini macamlah orang yang badan dan
pakaiannya bercelomos dengan lumpur, debu-debu, habuk-habuk atau peluh
yang busuk dan berbau hangit tapi bukan bernajis. Tiba-tiba dia mahu
mengadap raja. Mungkin dia tidak dihalang untuk ke majlis raja tapi dia
akan dimarahi dan ditempelak oleh pengawal raja kerana dianggap tidak
bersopan. Walaupun tidak ditangkap tapi dia akan dapat malu juga kerana
dimarahi.
Oleh itu untuk bertemu raja, ada syarat-syaratnya yang mesti dijaga
supaya sentiasa berdisiplin iaitu kemas, bersih, rapi dan tahu adab-adab
mengadap raja. Kalau tidak, di luar istana lagi akan dihalau, tidak
diterima masuk mengadap dan ditangkap untuk dipenjarakan.
Demikianlah juga dengan orang-orang yang melakukan kesalahan, sama
ada dosa-dosa besar mahupun dosa-dosa kecil, kalau tidak bertaubat, di
Akhirat dia tidak berpeluang melihat Zat Allah yang Maha Indah.
Sebaliknya, tempatnya adalah Neraka yang amat pedih dan amat dahsyatnya.
Orang yang melakukan perbuatan makruh juga kalau tidak bertaubat,
walaupun tidak diazab seksaan Neraka, tapi Allah memandang dengan penuh
benci. Dia dimarahi, diherdik dan diberi malu di depan makhluk-makhluk
lain sehingga malu yang dirasakan pada kita waktu itu tidak terhingga
dan terkata. Sehingga cair dan gugurlah segala daging-daging di muka dan
akhirnya tinggallah rangka-rangka yang sangat hodoh dan mengerikan.
Begitulah penanggungan malu yang dirasakan waktu itu.
Itu baru azab malu kerana terlibat dengan perbuatan makruh yang Allah
benci. Itupun sudah tidak tertanggung oleh kita. Gambarkanlah seksaan
yang akan ditanggung kalau melakukan dosa-dosa besar dan dosa-dosa
kecil. Sudah tentu tersangatlah azab dan seksanya. Oleh itu marilah kita
sama-sama bertaubat daripada segala dosa sama ada dosa-dosa kecil dan
perbuatan yang dibenci iaitu makruh. Moga-moga kita menjadi orang yang
bertaubat dan taubat kita diterima oleh Allah.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar