PANDUAN BAGAIMANA MENGUKUR KEIKHLASAN
Dalam ajaran Islam, ikhlas merupakan roh
amal atau jiwa ibadah. Ia jadi penentu apakah amal ibadah kita diterima
atau ditolak yang mana bila amal ibadah tidak ikhlas, maka ia tidak ada
nilaian di sisi Allah atau tidak ada harganya lagi. Sebaliknya kalau
ikhlas dalam beramal, Allah terima dan diberi ganjaran yang tidak
ternilai.
Bagaimanakah yang dikatakan ikhlas ini jadi penentu? Amal ibadah ini
umpama seorang manusia. Bila nyawa (roh) sudah tidak ada, ia akan jadi
bangkai. Bangkai mesti dibuang ke kubur kerana nilai kemanusiaannya
sudah tidak ada lagi di waktu itu. Dia tidak layak lagi bergaul dengan
orang yang hidup. Walaupun dia seorang ratu cantik, orang terpaksa buang
juga kerana ia akan jadi busuk, berulat dan reput menjadi tanah.
Begitulah dengan amal ibadah kita ini. Kalau tidak ada roh-nya atau
tidak ada jiwanya, yakni tidak ikhlas, Allah anggap seperti bangkai yang
kotor lagi busuk, yang tidak ada harganya. Tidak layak untuk Allah
menerimanya dan tidak layak diberi ganjaran pahala. Bahkan akan dicampak
balik ke muka kita sekalipun seluruh makhluk-makhluk Allah di langit
dan di bumi semuanya memuji-muji amal ibadahnya cantik, baik dan
bernilai. Manusia hanya menilai dengan mata lahir sahaja maka yang
kelihatan, amal ibadahnya itu banyak, cantik dan berakhlak. Sedangkan
Allah dapat melihat yang batinnya. Sekalipun amal itu sedikit, jika
ikhlas, Allah tetap menganggapnya banyak. Sedangkan amal ibadah yang
banyak tetapi tidak ikhlas, Allah tetap menganggapnya sedikit atau macam
amalan yang tidak wujud.
Begitulah penting dan bernilainya ikhlas itu. Allah mahu agama-Nya
yang suci murni itu diamalkan secara suci pula yakni tidak dicelahi
dengan sebarang bentuk hati busuk. Tidak dicelahi dengan rasa riyak,
ujub, ingin dipuji, hendak nama, ingin dinilai dengan mata dunia atau
dengan tujuan menolak kemudaratan manusia. Dalam hal ini Allah ingatkan:
“Ingatlah, hanya kepunyaan Allah-lah agama yang bersih (khalis).” (Az Zumar: 3)
Juga di ayat lain: “Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya
menyembah Allah dengan memurnikan (mengikhlaskan) ketaatan kepada-Nya
dalam menjalankan agama yang lurus. Dan supaya mereka mendirikan
sembahyang dan menunaikan zakat dan yang demikian itulah agama yang
lurus.” (Al Baiyinah: 5)
Untuk melakukan ikhlas ini sangat susah dan sulit terutama dalam
sebarang amal ibadah seperti yang kita bincangkan dalam bab sebelum ini
kerana hati itu amat seni sekali. Nafsu itu sangat tersembunyi perasaan
halusnya dan sangat payah dikesan. Untuk menguasainya amat sulit. Ia
berbolak-balik setiap hari dan berubah-ubah pula setiap waktu dan detik.
Perjalanannya tidak menentu. Bertukar-tukar dari ujub, riyak, sombong,
dengki, gila puji, gila nama, ingin dinilai dengan harga dunia dan susah
untuk didisiplinkan. Amal ibadah itu selalu terdorong ke arah
kepentingan-kepentingan dunia ini.
Riyak, ujub dan lain-lain sifat mazmumah itu paling payah dihindari
kerana gerakannya terlalu halus. Macam desiran semut, tidak dapat
didengar bunyinya. Kita tidak terasa kemahuan-kemahuan nafsu atau
dorongan-dorongan kemahuan hati yang jahat kerana halusnya itu. Inilah
yang dikatakan syirik khafi. Kalau tidak disuluh dengan pandangan mata
hati (basirah), ia tidak akan terasa adanya.
Salafussoleh, bila kenangkan hal-hal begini, mereka selalu menangis.
Mereka paling takut terhadap syirik khafi ini. Takut ibadah mereka tidak
ada harga di sisi Allah. Takut mereka akan muflis di Akhirat sedangkan
untuk dapatkan ikhlas terlalu susah. Ikhlas hanya milik Allah. Ia adalah
rahsia-Nya yang Dia sahaja yang tahu. Hatta para malaikat pun tidak
tahu. Mereka hanya tahu amal lahir sahaja.
Sebab itu dalam sejarah pernah diceritakan betapa susahnya untuk
dapatkan sifat ikhlas ini sebagaimana yang digambarkan oleh Sayidina
Muaz.
Rasulullah SAW bersabda: “Puji syukur ke hadrat Allah SWT yang menghendaki agar makhluk-Nya menurut kehendak-Nya. Wahai Muaz!”
Jawabku: “Ya Saiyidil Mursalin.”
Sabda Rasulullah SAW: “Sekarang aku akan menceritakan kepadamu,
bahawa apabila dihafalkan (diambil perhatian) olehmu akan berguna tetapi
kalau dilupakan (tidak dipedulikan) olehmu maka kamu tidak akan
mempunyai hujah di hadapan Allah kelak. Hai Muaz, Allah itu menciptakan
tujuh malaikat sebelum Dia menciptakan langit dan bumi. Setiap langit
ada seorang malaikat yang menjaga pintu langit dan tiap-tiap pintu
langit dijaga oleh malaikat penjaga pintu menurut kadarnya pintu dan
keagungannya. Malaikat yang memelihara amalan si hamba akan naik ke
langit membawa amalan itu ke langit pertama. Penjaga akan berkata kepada
malaikat Hafazah: ‘Saya penjaga tukang umpat. Lemparkan balik amalan
ini ke muka pemiliknya kerana saya diperintahkan untuk tidak menerima
amalan tukang umpat.”
Esoknya naik lagi malaikat Hafazah membawa amalan si hamba. Di langit
kedua penjaga pintunya berkata: “Lemparkan balik amalan ini ke muka
pemiliknya sebab dia beramal kerana mengharapkan keduniaan. Allah
memerintahkan supaya ditahan amalan ini jangan sampai lepas ke langit
yang lain.” Kemudian naik lagi malaikat Hafazah ke langit ketiga membawa
amalan yang sungguh indah. Penjaga langit berkata: “Lemparkan balik
amalan ini ke muka pemiliknya kerana dia seorang yang sombong.”
Rasulullah SAW meneruskan sabdanya: “Berikutnya malaikat Hafazah
membawa lagi amalan si hamba ke langit keempat. Lalu penjaga langit itu
berkata: Lemparkan balik amalan ini ke muka empunyanya. Dia seorang yang
ujub. Allah memerintahkan aku menahan amalan yang ujub.”
Seterusnya amalan si hamba yang lulus di langit kelima dalam keadaan
bercahaya-cahaya dengan jihad, haji, umrah dan lain-lain tetapi di pintu
langit kelima penjaganya berkata: “Ini adalah amalan tukang hasad. Dia
sangat benci pada nikmat yang Allah berikan pada hamba-Nya yang lain.
Dia tidak redha dengan kehendak Allah. Sebab itu Allah perintahkan
amalannya dilemparkan balik ke mukanya. Allah tidak terima amalan
pendengki dan hasad.”
Di langit keenam, penjaga pintu akan berkata: “Saya penjaga rahmat.
Saya diperintahkan untuk melemparkan balik amalan yang indah ini ke muka
pemiliknya kerana dia tidak pernah mengasihi orang lain. Kalau orang
mendapat musibah dia merasa senang. Sebab itu amalan ini jangan
melintasi langit ini.’
Malaikat Hafazah naik lagi membawa amalan si hamba yang lepas hingga
langit ketujuh. Rupa cahayanya bagaikan kilat dan suaranya bergemuruh.
Di antara amalan itu ialah sembahyang, puasa, sedekah, jihad, warak dan
lain-lain lagi. Tetapi penjaga pintu langit berkata: ‘Saya ini penjaga
sum’ah (ingin masyhur). Sesungguhnya si pengamal ini ingin masyhur dalam
kumpulan-kumpulan dan selalu ingin tinggi di saat berkumpul dengan
kawan-kawan yang sebaya dan ingin mendapat pengaruh dari para pemimpin.
Allah memerintahkan padaku agar amalan ini jangan melintasiku. Tiap-tiap
amalan yang tidak bersih kerana Allah maka itulah riyak. Allah tidak
akan menerima dan mengkabulkan orang-orang yang riyak.”
Kemudian malaikat Hafazah itu naik lagi dengan membawa amal hamba
yakni sembahyang, puasa, zakat, haji, umrah, akhlak yang baik dan
pendiam, zikir pada Allah, diiringi malaikat ke langit ketujuh hingga
sampai melintasi hijab-hijab dan sampailah ke hadrat Allah SWT. Semua
malaikat berdiri di hadapan Allah dan semua menyaksikan amalan itu
sebagai amalan soleh yang betul-betul ikhlas untuk Allah.
Tetapi firman Tuhan: “Hafazah sekalian, pencatat amal hamba-Ku, Aku
adalah pengintip hatinya dan Aku lebih mengetahui apa yang dimaksudkan
oleh hamba-Ku ini dengan amalannya. Dia tidak ikhlas pada-Ku dengan
amalannya. Dia menipu orang lain, menipu kamu (malaikat Hafazah) tetapi
tidak boleh menipu Aku. Aku adalah Maha Mengetahui. Aku melihat segala
isi hati dan tidak akan terlindung bagi-Ku apa saja yang terlindung.
Pengetahuan-Ku atas apa yang telah terjadi adalah sama dengan
pengetahuan-Ku atas apa yang bakal terjadi. Pengetahuan-Ku atas orang
yang terdahulu adalah sama dengan pengetahuan-Ku atas orang-orang yang
datang kemudian. Kalau begitu bagaimana hamba-Ku ini menipu Aku dengan
amalannya? Laknat-Ku tetap padanya.”
Dan ketujuh-tujuh malaikat beserta 3000 malaikat yang mengiringinya
pun berkata: ‘Ya Tuhan, dengan demikian tetaplah laknat-Mu dan laknat
kami sekalian bagi mereka.’ Dan semua yang di langit turut berkata:
‘Tetaplah laknat Allah kepadanya dan laknat orang yang melaknat’.”
Sayidina Muaz kemudian menangis teresak-esak dan berkata: “Ya
Rasulullah, bagaimana aku boleh selamat dari apa yang diceritakan ini?”
Sabda Rasulullah SAW: “Hai Muaz, ikutilah Nabimu dalam soal keyakinan.”
Muaz bertanya kembali: “Tuan ini Rasulullah sedangkan saya ini hanya
Muaz bin Jabal. Bagaimana saya boleh selamat dan boleh lepas dari bahaya
tersebut?”
Sabda Rasulullah SAW: “Ya begitulah, kalau dalam amalanmu ada
kelalaian maka tahanlah lidahmu jangan sampai memburukkan orang lain.
Ingatlah dirimu sendiri pun penuh dengan aib, maka janganlah mengangkat
diri dan menekan orang lain. Jangan riyak dengan amal supaya amal itu
diketahui orang. Jangan termasuk orang yang mementingkan dunia dengan
melupakan Akhirat. Kamu jangan berbisik berdua ketika di sebelahmu ada
orang lain yang tidak diajak berbisik. Jangan takabur pada orang lain
nanti luput amalanmu dunia dan Akhirat dan jangan berkata kasar dalam
suatu majlis dengan maksud supaya orang takut padamu. Jangan
mengungkit-ungkit apabila membuat kebaikan. Jangan merobekkan peribadi
orang lain dengan mulutmu, kelak engkau akan dirobek-robek oleh
anjing-anjing jahanam.” Sebagaimana firman Allah yang bermaksud: “Di
Neraka itu ada anjing-anjing perobek badan manusia.”
Muaz berkata: “Ya Rasulullah, siapa yang tahan menanggung penderitaan semacam itu?”
Jawab Rasulullah SAW: “Muaz, yang kami ceritakan itu akan mudah bagi
mereka yang dimudahkan Allah SWT. Cukuplah untuk menghindar semua itu,
kamu menyayangi orang lain sebagaimana kamu mengasihi dirimu sendiri dan
benci apa yang berlaku kepada orang lain apa-apa yang dibenci oleh
dirimu sendiri. Kalau begitu kamu akan selamat dan dirimu pasti akan
terhindar.”
Amal ibadah akan tertolak percuma ibarat debu-debu ber-terbangan
kalau keikhlasan hati tidak ada. Untuk menentukan amal ibadah itu ikhlas
bukan boleh ditentukan dengan kata-kata. Misalnya: “Saya beri ini
dengan penuh ikhlas.” “Saya buat ini ikhlas untuk awak.” “Kutujukan
ikhlas untukmu.” “Saya yang ikhlas.” “Saya bantu awak dengan ikhlas
hati.”
Tidak perlu disebut ikhlas. Tidak usah ungkapkan kata-kata tersebut.
Ikhlas itu bahasa hati atau kerja hati. Kalau disebut, ternyata tidak
ikhlas. Sebab itu diam sahaja lebih baik. Kita tidak tahu apakah kita
ikhlas atau tidak. Malaikat yang kerohaniannya tajam pun tidak tahu,
mengapa kita yang kerohaniannya tidak tajam mengaku kita ikhlas. Inilah
tanda tidak ikhlas.
Kalau begitu bagaimana hendak mengesan amal ibadah itu ikhlas atau tidak?
Kita bawa contoh-contoh di bawah ini sebagai panduan untuk mengukur keikhlasan kita.
1. Apakah kita sembahyang, wirid, zikir, doa dan baca Quran di rumah
dengan di masjid ada perbezaan? Di rumah kita buat cepat-cepat dan lebih
kurang sahaja sedangkan di masjid kita lakukan dengan penuh teratur,
tertib, sopan, dengan suara sedap atau cuba sedap-sedapkan suara kita.
Ertinya kita buat lebih baik bila berada di masjid yakni di depan orang
ramai. Itu tandanya tidak ikhlas.
2. Pernahkah kita tidak buat sembahyang sunat sewaktu di rumah tetapi
kita buat atau buat lebih banyak kalau di masjid? Kita buat kerana
takut orang kata atau malu pada orang. Itu tanda tidak ikhlas.
3. Kalau ada orang puji, apakah ada rasa berbunga, sedap dan suka
hati? Waktu dikeji adakah rasa marah atau sempit dada dan sedih? Kalau
terasa megah atau sedih, ertinya belum ikhlas.
4. Apakah kita menderma dengan bersyarat, misalnya mesti ditulis
dalam daftar atau disiarkan dalam akhbar dan tv? Kalau tidak, kita tidak
mahu menderma untuk masjid, surau, anak yatim, sekolah Islam dan
lain-lain lagi. Atau terpaksa ditulis nama kita pada mana-mana batu
asas. Kalau tidak, kita tidak menderma. Itu tanda tidak ikhlas.
5. Adakah kita membaca Al-Quran bertujuan untuk dapat hadiah besar
atau piala dan lain-lain? Kalau tidak kita malas atau langsung tidak
membacanya. Ini tanda tidak ikhlas.
6. Cuba kita renung-renungkan, adakah kita buat kebaikan kemudian
suka sebut-sebut atau dengan harapan supaya orang itu balas kebaikan
kita? Apakah selepas kita berbuat baik pada seseorang, kemudian bila dia
lukakan hati kita, langsung kita berkata di depan atau di belakangnya:
“Tidak patut engkau buat begini pada aku. Aku dah banyak tolong engkau.
Kalau aku tak tolong selama ini, susah engkau. Memang orang tak kenang
budi.” Ini juga tanda tidak ikhlas.
7. Pernahkah kita menderma hanya di depan orang tetapi kalau secara sembunyi, kita tidak menderma? Ini juga tidak ikhlas.
8. Apakah kita suka segala kebaikan hanya dicetus oleh kita sahaja?
Bila orang lain yang buat kebaikan itu, kita tidak suka. Ini juga tidak
ikhlas.
9. Adakah waktu kita berjawatan, kerana ada gaji dan elaun maka kita
aktif dan gigih berjuang memperkatakan Islam? Kita bersyarah merata-rata
tempat. Tapi bila tidak ada jawatan, kita tidak minat buat kerjakerja
itu lagi. Atau kita ditukar jawatan, bukan jawatan agama lagi, langsung
kita tidak minat sebut Islam lagi. Ini ada udang di sebalik batu
namanya, tanda tidak ikhlas.
10. Apakah kalau pergi berdakwah di tempat yang jauh itu kita pandang
pada elaun? Kalau tidak ada mileage dan elaun kita tidak pergi. Atau
kalau pergi pun dengan hati yang berat. Terpaksa. Ini juga tanda tidak
ikhlas.
11. Apakah kita ghairah menyebut Islam ini hanya dalam pidato-pidato
atau seminar-seminar saja tetapi dalam perbualan-perbualan biasa tidak
sibuk mengatakannya? Ertinya tidak sebut langsung fasal Islam. Ini juga
tidak ikhlas kerana ada motif nama dan kemasyhuran.
12. Adakah kita sanggup mengajar hanya kerana kita diberi gaji? Kalau
tidak ada gaji, kita tidak sanggup? Atau kalau mengajar juga secara
terpaksa kerana takut dikatakan, ‘Ada ilmu, tapi tidak sampaikan ilmu!’.
Itu tanda tidak ikhlas.
13. Pernahkah kita memperkatakan Islam itu hanya sewaktu-waktu kita
harapkan dapat kerusi di Parlimen? Atau hendak tambat hati rakyat dengan
harapan parti kita dapat memerintah? Tapi bila tidak ada kerusi lagi
atau sudah tua, kita tidak sibuk-sibuk lagi memperjuangkan Islam. Ini
ada kepentingan diri namanya. Juga tidak ikhlas.
14. Adakah kita buat teguran hanya pada orang-orang kecil atau orang
bawahan sahaja? Tetapi bila tuan-tuan di atas kita buat kesalahan, kita
tidak berani hendak tegur? Ini tanda tidak ikhlas.
15. Adakah di depan ramai sahaja kita kuat jaga disiplin? Berlakon
jadi baik. Bila di belakang orang, hilang disiplin. Mulalah tidak dapat
hendak kawal mata keranjang. Mula tidak dapat mengawal telinga, dan
tidak berakhlak. Ini berakhlak tidak ikhlas namanya.
16. Adakah bila kita ada jawatan dalam kampung atau di masjid atau
apa-apa juga jawatan dalam masyarakat, baru mahu berkorban? Tetapi bila
tidak ada jawatan, tidak mahu berkorban lagi. Itu tanda kerja kita tidak
ikhlas.
17. Renungkanlah, apakah kita mahu belajar Islam kerana ada jaminan
masa depan? Kalau tidak, mungkin kita tidak belajar. Atau tidak
bersungguh-sungguh belajar Islam. Ini juga tidak ikhlas.
18. Pernahkah kita beri bantuan kerana orang itu berbuat baik kepada
kita? Sedangkan kalau orang tidak berbuat baik pada kita, kita tidak
suka membantunya, walaupun orang itu patut dibantu. Ini juga tidak
ikhlas.
19. Adakah kita rasa tidak senang bila ada orang sekali-sekala
menggantikan kita berceramah atau bersyarah di tempat-tempat kebiasaan
kita. Atau kita rasa bangga atau rasa senang hati kerana dia membantu
kerja-kerja kita buat kebaikan? Jika tidak, ini juga tidak ikhlas.
20. Pernahkah terjadi dalam mana-mana mesyuarat atau mana-mana
perbincangan, kita mahu biarlah cadangan-cadangan yang baik dan bagus
hanya datang dari kita? Kalau ada orang lain turut sama memberi
pandangan walaupun baik, kita rasa tidak senang? Ini tanda tidak ikhlas.
Orang yang ikhlas, dia mahu orang lain juga dapat memperkatakan
kebenaran. Bukan hanya melalui dirinya seorang.
21. Adakah depan orang ramai saja ilmu Islam itu jadi bualan kita
tetapi bila berhadapan dengan anak isteri, kita bungkam? Malas hendak
memperkatakan Islam. Tidak ghairah hendak sebut hal-hal Islam atau
hal-hal perjuangan. Ini juga kerana bermotif nama dan kemasyhuran. Depan
anak isteri mana dapat nama atau kemasyhuran.
22. Adakah kita hantar anak belajar di satusatu sekolah kerana
mengharapkan didikan, tarbiah dan akhlak yang baik? Bukan kerana jaminan
sijil atau dapat kerja? Atau sebaliknya yakni kalau tidak ada sijil
atau tidak ada jaminan kerja, kita tidak hantar anak kita walaupun
sekolah itu baik didikannya? Ini juga tidak ikhlas.
23. Adakah kita menutup aurat kerana orang suruh atau menutup aurat
ini hanya di tempattempat yang tertentu sahaja? Atau di majlis-majlis
rasmi sahaja seperti majlis kematian. Atau menampakkan sebahagian
anggota yang terlarang atau pakaian terlalu ketat atau jarang? Atau
bertudung untuk bermegah-megah? Ini semua tidak ikhlas.
24. Seorang yang pernah kita beri bantuan kerana dia patut menerima
lantaran kemiskinan atau kesusahannya, kemudian dia cacatkan hati kita,
apakah kita terus memberikan bantuan itu? Kalau kita teruskan memberi
bantuan itu kepadanya, itu tanda ikhlas.
Cukuplah setakat ini contoh-contoh yang lumrah berlaku di
tengah-tengah kehidupan kita. Agar ia menjadi kayu pengukur sejauh mana
keikhlasan kita selama ini. Kita tentu ada penga-laman bersama dalam
salah satu hal-hal yang berlaku di atas. Kalau begitu ukurlah diri
masing-masing, apakah usaha-usaha, kerja-kerja dan amal ibadah sudah
ikhlas atau belum?
Untuk mendapat ikhlas amat susah. Tetapi bila tidak ada ikhlas,
ertinya tidak ada roh amal. Tidak ada nyawa ibadah. Walaupun manusia itu
nampaknya hebat, di sisi Allah, tidak ada apa-apa nilai. Kosong. Ibarat
habaan mansura yakni habuk-habuk yang berterbangan, hilang begitu
sahaja. Oleh itu marilah kita sama-sama berdoa kepada Allah SWT: “Ya
Allah jadikan kami orang yang ikhlas. Jadikan usaha kami kerana-Mu.
Jangan diselit di hati kami selain-Mu. Pimpinlah kami wahai Tuhan. Yang
Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Agar usaha-usaha kami tidak sia-sia.
Amin. Ya Rabbal’alamin. Ya Mujibassailin, Wahai Tuhan yang menunaikan
segala permintaan orang yang meminta.”
Sesungguhnya orang-orang yang ikhlas itu balasannya ialah syurga seperti sabda Rasulullah SAW:
Allah SWT berfirman, “Aku menyediakan bagi hamba-hamba-Ku yang soleh
(ikhlas), apa yang belum terlihat oleh mata dan belum terdengar oleh
telinga dan tidak pernah terlintas dalam hati.” (Muttafaqun ‘Alaih)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar